Sök

Bomberjackorna blev en succé – nu får Elly Pistol in 3 miljoner i riskkapital

e-handelMode

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Modebolaget Elly Pistol plockar in tre miljoner kronor i riskkapital.
"Vår målgrupp är den digitala generationen", säger Cecilia de Champs, vd på Elly Pistol.

Onlinemodeföretaget Elly Pistol, som designar och säljer kläder och modeprodukter, har nischat in sig mot den unga digitala generationen. Nu står det klart att bolaget har stängt sin första investeringsrunda. Totalt sett tar bolaget in tre miljoner kronor, som bland annat ska användas till expansion till nya marknader och utvidgning av företagets team.

Bland investerarna finns bland annat JNE Invest och BLCBX Investment Group.

"Vi har hittills vuxit snabbt organiskt med väldigt lite medel och jag ser nu fram mot att kunna påskynda expansionstakten ytterligare tillsammans med våra nya ägare. Det har varit viktigt för oss att göra en smart runda och få tillgång till ny kompetens och erfarenheter ifrån branschen och då främst inom e-commerce och online media", säger Cecilia de Champs, VD och grundare.

Elly Pistol har främst blivit kända för sina bomberjackor som figurerat flitigt i sociala medier och på influencers. Bolaget har exempelvis över 30.000 följare på sitt eget Instagram-konto.

All design sker i Stockholm och försäljningen sköts bara på Elly Pistols egna hemsida helt utan återförsäljare. Försäljningsmodellen påminner således om snabbväxande aktörer som exempelvis Tom Hope. 

"Vår målgrupp är den digitala generationen som lever lika mycket online som offline. Vi vill skapa ett community där vi tillsammans med våra fans kan ta fram våra kollektioner, forma vårt varumärke och omgående få feedback på våra idéer", säger Cecilia de Champs, VD på Elly Pistol.

Läs mer