Sök

Google ändrar policy – ger tummen upp för betalväggar

Google

Foto: Alan Diaz/AP/TT.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Google ska lägga ned policyn first-click-free och stoppar därmed möjligheten att komma förbi mediers betalväggar.

Om man som läsare idag vill ta sig runt betalväggen på exempelvis Financial Times eller New York Times finns en enkel lösning: Googla rubriken på artikeln du vill läsa. När du slussas från Google försvinner betalväggen på den första artikeln du läser.

Detta är en effekt av det som kallas för Googles "first-click-free"-policy.

Men nu planerar sökjätten att sätta ett stopp för ”first-click-free”, uppger Robert Thomson som är vd för News Corporation till Wall Street Journal.

Skrotandet av policyn förväntas hjälpa publicister att öka antalet prenumerationer.

Google uppges i flera år ha uppmuntrat publicister att delta i programmet och straffat de som inte valt att göra så.

Detta till trots så bestämde Wall Street Journal, som ägs av News Corporation, att hoppa av programmet förra året. Beslutet togs mot bakgrund av att man ansåg att prenumerationstillväxten hade påverkats negativt av upplägget.

Avhoppet för affärstidningen resulterade i ett omedelbart tapp för trafiken från Google. Nedgången från IT-jättens sökmotor uppmättes till 38 procent och var hela 89 procent från Google News.

Men nu har Google ändrat uppfattning och ska enligt källor inte längre straffa de publicister som avstår att delta i programmet.

Google har tidigare även sagt sig jobba med nya verktyg som ska hjälpa nyhetsorganisationer med att sälja flera prenumerationer.

Bolagets åtgärder kommer efter att man kunnat sälja mycket reklam på nätet. Detta har delvis berott på nyhetsorganisationer som lockat till sig trafik till nätet. De i sin tur har inte kunnat dra nytta av reklamen utan istället främst kunnat förlita sig på prenumerationer.

I juli meddelade News Media Alliance som representerar cirka 2 000 organisationer att man vill förhandla med bolag som Google och Facebook om att de ska börja erbjuda mer stöd inom digital prenumeration och delning av intäkter och kunddata.

Läs mer