Sök

Truecaller satsar på annonser – skriver avtal med annonsplattformen Danads

TruecallerDanads

Truecallers grundare Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Svenska techjätten i nytt annonssamarbete.

Den svenska telefonboksappen Truecaller, med sina över 250 miljoner användare, är en av världens största appar. 

Nu står det klart att bolaget ingår ett avtal med den svenska annonsplattformen Danads. 

Annonssamarbetet kommer till en början att rullas ut i Indien och i Afrika där hälften av Truecallers användare finns.

"På Truecaller tar vi nu steget att öppna vår unika annonsplattform även för små och medelstora företag samt för företag i vissa utvecklingsmarknader som tidigare inte har haft möjlighet att annonsera hos oss", säger Ted Nelson, Chief Commercial Officer på Truecaller

Danads annonsplattform gör det möjligt för annonsörer sköta annonsköpen själva dygnet runt. De senaste åren har man expanderat kraftigt och bland annat dragit hem storkunder som den amerikanska musikigenkänningsappen Shaazam och Bloomberg Media.

"Avtalet med Truecaller är ännu en stark bekräftelse på att marknaden efterfrågar innovativa self-service-tjänster som Danads erbjuder" säger Peo Persson, medgrundare och Chief Product Officer på Danads.

Varken Danads eller Truecaller vill gå ut med hur mycket affären är värd. Danads kommenterar däremot att avtalet höjer förväntningarna för 2018 till en omsättning på drygt tre miljoner amerikanska dollar. 

Truecaller, vars app både används för nummerupplysning och meddelanden, har de senaste åren dragits med stora förlustresultat, men satsar i år på att dubbla omsättningen till 100 miljoner kronor.

Läs mer