Sök

Rusning till börsen – här är nästa e-handlare som tar chansen

Lyko

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Upptrissade värderingar skapar tryck.

Missa inte börsbonanza på Breakits Facebook! Vi avslöjar höstens hetaste technoteringar – se sändningen här

Efter e-handlaren Boozt succénotering innan sommaren kastar nu en rad techbolag lystna blickar mot börsen. I förra veckan berättade vi om Bygghemma som, enligt DI, anlitat rådgivare inför en notering – och nu har ytterligare en e-handlare siktet inställt mot Stockholmsbörsen.

Enligt två av varandra oberoende källor till Breakit är det Lyko som anlitat investmentbanken ABG för att notera bolaget under sista kvartalet i år. Lyko har nischat sig på skönhetsprodukter och är idag en av Sveriges största e-handlare alla kategorier.

Förra året ökade omsättningen med nästan 30 procent till 643 miljoner kronor. Rörelseresultatet före skatt och avskrivningar mer än dubblades till 52 miljoner kronor.

Huvudägare i Lyko är fortfarande grundarfamiljen Lyko men näst största ägare är riskkapitalbolaget Fidelio Capital. Bakom Fidelio Capital döljer sig en av Sveriges rikaste personer, Katarina Martinson, arvtagare till Fredrik Lundbergs imperium.

Fidelio Capital kom in som minoritetsägare i Lyko när skönhetsbolaget slogs ihop med konkurrenten Bellbox 2014. Den transaktionen finansierade familjen Lyko genom ett lån på cirka 190 miljoner kronor från Katarina Martinssons Fidelio Capital. Räntan på lånet ökar över tid och om inte Lyko betalat tillbaka pengarna kommer bolaget tvingas betala en ränta på 12 procent från och med årsskiftet.

Den tidsaspekten är sannolikt en bidragande orsak till att familjen Lyko nu vill sätta sitt bolag på börsen för att den vägen få loss pengar att betala Fidelio Capital. Men lika viktigt är säkert att aptiten för snabbväxande e-handlare av Lykos typ är mycket stor just nu på Stockholmsbörsen.

Investerarna har under en lång tid varit svältfödda på riktigt starka e-handelscase. Tidigare fanns i princip bara problembarnet Cdon och Sportamore som förde en tynande tillvaro på börsen. Nu har Cdon döpts om till Qliro och blivit en riktig börsraket och även Sportamores aktie har blivit en av investerarnas favorit.

Men ännu viktigare är noteringen av e-handlaren Boozt som sedan börsdebuten gått upp med nästan 25 procent och idag har ett marknadsvärde på drygt 4 miljarder kronor. Boozt värderas till mellan 2 och 3 gånger omsättningen. Det är den typen av aggressiva omsättningsmultiplar som nu får flera ägare till svenska e-handlare att fundera på börsen.

Skulle vi sätta samma värderingsnyckel på Lyko innebär det ett marknadsvärde på mellan 1 och 2 miljarder kronor. Om familjen Lyko lyckas sätta sitt bolag till den typen av värderingar så slår de två flugor i en smäll. Samtidigt som de kan bli av med skulden till Fidelio så kan de behålla makten över familjebolaget.

Familjens talesman Rickard Lyko har inte svarat på Breakits intervjuförfrågningar. Det är också tyst från Fidelio Capital trots upprepade påstötningar från oss på Breakit. Lykos styrelseordförande Per Sjödell skriver i ett mail:

”Som du mycket väl vet kommenterar vi aldrig rykten. Vi är fullt fokuserade på att leverera ett starkt 2017 för Lyko och förbereda tillträdet av vår nya VD, Joanna Hummel, i oktober”.

Läs mer