Breakit - Malte Andreasson: “Vi befinner oss i en revolutionär situation"
Malte Andreasson, grundare och vd för United screens. Foto: Pressbild.

Malte Andreasson: “Vi befinner oss i en revolutionär situation"

Sara Lindmark
Sara Lindmark
01 okt 2017, kl 08:30

United screens är ett talangnätverk som är på väg att köra om gammel-tv. Bakom ratten sitter grundaren Malte Andreasson som är lite frustrerad över att han inte såg kopplingen mellan teknik och tittarbeteende tidigare.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
01 okt 2017, kl 08:30

1. Vad gör ditt företag/företaget du jobbar på?

“United Screens är ett techbaserat medieföretag för onlinevideo på öppna plattformar. Vi knyter till oss de bästa nordiska talangerna till ett samlat nätverk och erbjuder marknadsföringslösningar, både traditionell reklamplats och mer avancerade och personlighetsstyrda branded content-lösningar. Det kan vara räckviddskampanjer i premiummiljö, där företag får sin marknadsföring hos de allra bästa online-profilerna”.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord

“Lugn, analytisk, fritänkande, tålmodig och nördig”.

3. Vad har varit din största utmaning hittills?

“Att inse hur mycket jag, och alla andra också för den delen, har kvar att lära för att sedan ta konsekvenserna av det och sätta i gång och lära sig. Och det är någonting jag gjort under dag och natt i fyra år nu”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?

“Finansgänget. Jättekul att någon kan tjäna pengar på räntearbitrage, men jag hade somnat innan lunchdags”.

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du drog igång United Screens?

“Jag önskar att jag hade ägnat ännu mer tid åt att analysera kopplingen mellan teknikutveckling och tittarbeteendeförändringar, för då hade jag startat United Screens två år tidigare”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som entreprenör/ledare?

“Märkligt nog fick jag väldigt få råd från andra när jag var med och startade United Screens. Det är ju i sig något att fundera över”.

7. Nämn en lyckad förändring du genomfört och varför funkade det?

"När vi insåg hur viktig lokal- och regional reklam egentligen är. Kunderna är mindre men väldigt många, och framförallt viktiga! Dessutom är det en sorts reklam som mottagarna uppskattar i större utsträckning. Genidrag, och vi är fortfarande ensamma på den marknad i vår sektor!"

8. … och en som inte varit lika lyckad?

"Den stora satsningen vi gjorde under 2013 och 2014 på att hjälpa "ång-tv"-bolagen att ta hand om och exploatera sina rättigheter på Youtube och andra plattformar. Platt fall, de flesta av dem är fullt upptagna med att se till att INTE hamna där”.

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?

“Lägga ner skulle jag inte göra när jag vet att modellen funkar, avgå själv skulle jag heller inte göra, så det återstår bara ett val. Som tur är har jag bara anledning till stor optimism vad gäller våra nya länder – det kokar i både Finland och Norge!”

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?

“Ska jag svara helt ärligt, och du frågar ju om hela karriären, så var det när jag valde att hoppa av en ganska utstakad och förmodligen både lönsam och rolig civilekonomframtid för att bli frågeredaktör och domare i Jeopardy, en konstig bakvänd frågesport som sändes på något så halvskumt som nystartade TV4. Kommersiell tv var för övrigt rätt skumt också på den tiden. 1992 var det”.

11. Hur reagerar du på negativ stress och när hände det senast?

“Med galghumor. Jag behåller för mig själv när det var senast för att inte galghumorsobjektet ska bli stött. Allt är förlåtet”.

12. Scenario: 2017 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?

“Den där nya ryggan som "Matgeek" har är ju fantastiskt läcker, en sådan måste jag nog köpa, och man kanske skulle gå ut och äta en bit i kväll? Och nya vinterskor skulle jag verkligen behöva, man kan ju inte gå i tunga kängor hela vintern! Det här var ett högst teoretiskt scenario för övrigt”.

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?

“Vi brukar se till att fira ordentligt för de mål och rekord vi uppnår, och det innebär att vi samlar alla medarbetare, både på kontoret i Sverige och ringer in de andra kontoren i Oslo och Helsingfors, för att gemensamt utbringa en skål, då helst i pommac eller prosecco!”

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?

“Helt ärligt, om man ska driva en startup på en marknad som är i början av en fullständig omvälvning så får man inte vara nervöst lagd. Jag är fullt medveten om hur mycket jag skulle kunna oroa mig för både det ena eller det andra men ser till att alla tankar handlar om att ordna de byggstenar som gör att det vi startat byggs större och större. Det innebär fler briljanta kreatörer som skapar nya, geniala videor och tjänar mer pengar på det, samt får rätt stöd. Det innebär också fler kunder som köper kampanjer och är nöjda med resultatet. Klarar vi de två sakerna så får både 'Casten och Madsen' (vd:ar för TV4-gruppen resp MTG reds anm) göra vad de vill, då går medieutvecklingen dit ‘vi’ vill”.

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?

“Hela marknaden för reklamfinansierad rörlig bild är i gungning just nu. Vi befinner oss faktiskt i en rent revolutionär situation för en marknad som historiskt rört sig väldigt lite. Så vår största utmaning är att få folk att förstå detta och släppa sina gamla vanor. Vi säger gång på gång, ‘ja det är ju faktiskt sant, vi har lika mycket tittande som TV3 och Kanal 5 i publiken under 40’. Ändå måste det upprepas hundra gånger och alla måste ta på sig statistik-glasögonen. För sanningen finns i siffrorna, och man måste läsa siffrorna varje månad och bilda sig en egen teori. Då sjunker det in på riktigt”.

16. Vad gör du om tio år?

“Fortsätter att försöka vända upp och ner på mediemarknaden, så klart, för att få den att utnyttja den teknikutveckling som publiken tar till sig så lätt. Men vad det innebär 2027… Ja vi får se”.

17. Vem skulle du vilja se i en sån här intervju – och vad vill du veta?

“Cenk Uygur. Går Breakit i land med den intervjun så blir jag otroligt imponerad. Jag vill veta hur han föreställer sig nyhetsförmedlingens framtid. Uppenbart har han en teori”.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel