Sök

Våga lita på dina medarbetare – även om Pewdiepie avskräcker

Anna Gullstrand.

Anna Gullstrand

Anna Gullstrand

Krönikör

Det borde finnas en stor fördel med att vara influencer jämfört med att vara ett stort företag – nämligen att högerhanden vet vad vänsterhanden gör och att munnen säger det som hjärnan tänker.
Men PewDiePie lyckas ändå ställa till det för sig. Eller, kanske just därför?
Det skriver Anna Gullstrand i en krönika.

För er som inte hänger med i svängarna. Världens största Youtube, svenske Felix "PewDiePie" Kjellberg, har alltså sagt “What a f*cking n*gger” i en livesändning i söndags. Och i februari i år bröt Disney samarbetet med honom på grund av klipp som kunde tolkas som anti-semitiska.

Allvarliga grejer, med andra ord.

Jag upplever att det finns en utbredd rädsla hos företag att släppa på kontrollen och låta medarbetarna ta egna beslut kopplat till digital kommunikation. Och med exempel som ovan så kan man ha förståelse för hur de tänker. Det är bland annat därför det finns regler, riktlinjer, mellanchefer, beslutsfattare och kommunikationspolicys.

Det är också därför alldeles för få företag trycker på live-knappen – fast live är hetare än hetast.

Tyvärr sätter denna rädsla stopp för något som alla företag behöver bli bättre på – snabbhet och flexibilitet. För att bli snabbare på alla nivåer behöver företagsledare öka förtroendet till medarbetarna, så att de kan fatta sina egna beslut. Förtroende ger fart och fart är lönsamt (läs The Speed of Trust för bra exempel på det). 

Men tänk om medarbetarna säger fel saker – precis som Pewdiepie? Vad kan man göra för att det inte ska hända? Och varför trampar just PewDiePie i klaveret gång på gång?

Jag tänker att orsakerna är samma som för ett företag med otrevlig kundservice, ojämställda löner eller där högsta cheferna använder företagsplanet privat. En sunkig företagskultur som tar sig uttryck i beteenden och kommunikation. Och företagskulturer bottnar i normer och värderingar.

Så, företag som vill vara snabbrörliga måste ge förtroende till sina medarbetare. Men för att det inte ska bli pannkaka av alltihopa måste basen finnas – tydliga grundvärderingar och en gemensam bild av varför företaget finns till. Om det inte finns måste man jobba på det, och det tar tid.

Jag vet inte vad PewDiePie har för värderingar. De som känner honom på riktigt, hans intelligens, hans humor och vad hans hjärta klappar för, de vet. Jag kan förstå om han känner sig missförstådd eller om han tycker att folk överdriver. Men, hur hans värderingar upplevs räcker för att kunderna ska överge honom. För kunderna är väldigt måna om hur deras företags värderingar upplevs.

Jag håller med Emanuel Karsten, PewDiePie bör snabbt be om ursäkt. Utan bortförklaringar.

Sen tycker jag att han borde skicka sig själv på en kurs. För att förstå sina värderingar och hur de har formats. Och kanske för att omvärdera en och annan.

Det har han råd med, tänker jag.

Anna Gullstrand
Digital strateg och föreläsare. Grundare av Studio How. Delägare på digitalbyrån Fröjd. 

Läs mer