Hetaste bolagen på Linkedin – Spotify kniper en plats på pallen

Breakit - Hetaste bolagen på Linkedin – Spotify kniper en plats på pallen
Elise Johnson
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

De starkaste svenska varumärkena på Linkedin har korats – och musiktjänsten Spotify knep silvermedaljen.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Yrkesnätverket Linkedin, som kan stoltsera med två miljoner användare i Sverige, har analyserat och korat de starkaste svenska varumärkena som är aktiva på deras sociala plattform. På förstaplats hamnar telejätten Ericsson, följt av den svenska musiktjänsten Spotify.

”Både Ericsson och Spotify visar att det inte räcker med att bara finnas på sociala medier. Nyckeln till att skapa engagemang är hög kvalité och personligt och relevant innehåll som verkligen är till hjälp för kunder och anställda”, säger Maria Wade på Linkedin.

Listan baseras på hur bra ett varumärke är på att skapa engagemang bland medlemmarna, deras anställda, kunder och följare. Poängen beräknas genom att varumärkets engagemang delas på dess följare.

Enligt Linkedin toppas listan av stora företag med anställda som delar deras uppdateringar och innehåll i sina egna nätverk och bolag som uppdaterar sina sidor ofta.

I snitt publicerar bolagen med de starkaste varumärkena 12,6 uppdateringar i veckan.

Ericsson, som vann mätningen, är även den största arbetsgivaren på LinkedIn i Sverige. 

Nyfiken på hela listan? Klicka här!

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel