Jenny Nordenborgs spioner ska sätta Sverige på VR-kartan

Breakit - Jenny Nordenborgs spioner ska sätta Sverige på VR-kartan
Jenny Nordenborg, grundare och vd på Neat Corporation, på Sthlm Tech Fest.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

När Jenny Nordenborg var 19 år gammal hoppade hon av sina studier för att starta sitt första företag.
Nu vill spelentreprenören sätta Sverige på VR-kartan – samtidigt som hon försöker få livspusslet att gå ihop.
"Jag är en galen entreprenör", säger hon.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Det har gått några veckor sedan jag träffade Jenny Nordenborg för första gången. 

Då, när vi sågs i vimlet på startupkonferensen Sthlm Tech Fest, hade den 30-årige entreprenören precis lyssnat på en dragning om spelbranschens framtid.

Något av ett favoritämne för henne.

TÄVLING: Signa upp dig på Breakits nyhetsbrev - vinn heta techprylar

Dragningen, av Electronic Arts teknikchef Magnus Nordins, fick henne att tänka på när NASA för första gången presenterade sina VR-visioner, berättar hon.

"Jag tyckte att de gav en sådan fantastisk bild av framtiden och vad vi kan göra att jag grät under deras föredrag. Jag måste erkänna att det kom en tår när jag lyssnade på Magnus också", säger Jenny Nordenborg, som är grundare och vd för virtual reality-spelbolaget Neat Corporation.

Att det var spelbranschen som gällde för stockholmaren Jenny Nordenborg visste hon redan i unga år. Högskolan på Gotland, där hon pluggade speldesign & grafik, var däremot inget för henne. Som 19-åring gav hon upp studierna och grundade istället sitt första företag inom spelgrafik.

Jenny Nordenborg förklarar att hon alltid har spelat spel, men lockades tidigt av möjligheten att lära sig mer om spelutvecklingens alla delar.  

När hon ska beskriva sig själv landar hon i "en galen entreprenör". 

"Så fort jag får en stund över börjar jag med något nytt, på gott och ont. Jag är ensamstående mamma så min dotter på nio år får vara med på mycket."

För fyra år sedan grundare hon sitt nuvarande företag Neat Corporation tillsammans med Joachim Holmér. Bolaget har ett antal mindre spel i bagaget, som racingspelet Flowstorm och det visuella verktyget Shader Forge. Men det som verkligen ska sätta dem – och Sverige – på VR-spelkartan är nya spionspelet Budget Cuts.

Jenny Nordenborg vill inte avslöja när spelet når marknaden, men utvecklingen är i slutskedet. Budget Cuts använder “room-scale”, en teknik som gör att spelaren fritt kan röra sig på en yta där rörelserna återspeglas i spelvärlden. När andra ser dig krypa omkring på vardagsrumsgolvet är du sannolikt uppe i spelvärldens takplattor och utför spionuppdrag.

“Folk glömmer bort att de är på ett golv i verkligheten. En kille försökte titta ned från taket och slog huvudet i golvet, sedan skrattade han åt sig själv och gjorde exakt samma sak igen. Det är kul att se hur upphetsade folk blir över det vi kommer att leverera”

Jenny Nordenborg ser möjligheter överallt med VR, men utvecklingen tar tid. Och boomen har än så länge uteblivit. 

Mycket på grund av att hårdvaran fortfarande är stor, tung och dyr, menar hon. 

"Det funkar att utveckla saker till den men jag förstår att vanliga människor inte vill använda det. Samtidigt har jag sett på många hårdvarubolag att saker är på gång och känner mig väldigt optimistisk inför framtiden. Det är många som försöker sprida en VR-offensiv, speciellt organisationen VR Sverige."

För Jenny Nordenborg har VR av naturliga skäl blivit en självklar del av vardagen. Hon avslöjar att de fem anställda på Neat Corporation ibland har så roligt när de testar spelet att de glömmer bort att arbeta. Hon trodde först att henne stora engagemang skulle dämpas något, men det har snarare blivit tvärtom.

"Ju mer jag håller på med VR desto mer frustrerad blir jag över allt som borde finnas men inte finns. Det kommer att komma, men jag vill ha det nu, inte om fem år". 

Neat Corporation har hittills inte tagit in några investerare, kapitalet utgörs istället av egna intäkter från tidigare spel och verktyg samt pengar från samarbetspartnern Valve. Inför kommande satsningar öppnar man dock för att ta in investerare.    

Bolaget omsatte över två miljoner kronor och gjorde en vinst på 273.000 kronor under det senaste räkenskapsåret som avslutades i februari i år. Idag äger de två grundarna bolaget tillsammans med Marko Permanto.

“Alla fick ventilera allt sexistiskt bullshit som de varit med om. 

I spelbranschen är Jenny Nordenborg något av en udda fågel. Antalet kvinnliga spelentreprenörer i Sverige kan räknas på en hand.

Att spelbranschen är känd för att vara mansdominerad är något som Jenny Nordenborg kan skriva under på. Förutom det egna bolaget har hon därför även grundat initiativet Women In Games. Det startade med att kvinnor inom spelbranschen, alla ensam kvinnor på sina jobb, började äta lunch tillsammans.

“Alla fick ventilera allt sexistiskt bullshit som de varit med om. Som att någon tar ens ideér eller avbryter, det kan också handla om att man förväntas prestera sämre på jobbet. När kvinnor är bra på något får de jobba med managment, istället för att vara experter", säger hon och berättar att Women In Games idag bland annat genomför workshops på företag för att stärka kvinnor. 

Men tillbaka till VR. När kommer egentligen det stora genombrottet för den hajpade tekniken?

Jenny Nordenborg vill själv inte sia om när det sker, men menar att priserna på VR-glasögonen måste sjunka rejält. 

Och det kan komma att dröja.

"Jag tror det handlar om att få ut en ny generation hårdvara. Problemet är bara att det tar sådan tid att många av de fantastiska bolag som var med i starten kommer dö innan vi är där."

Men när det väl händer – då kommer genombrottet vara enormt. 

När Jenny Nordenborg tittar i sin kristallkula spår hon en framtid där 13-timmars planet till möten utomlands är ett minne blott. Istället kommer möten ske virtuellt hemifrån soffan. I dag kanske det låter som en fantasti, men hon är övertygad om att de bästa studiekurserna kommer gå att genomföras via virtuella universitet.  

Det går inte att slå ifrån sig tanken om att vi alla kan sluta upp inomhus med en teknik som gör att vi aldrig behöver lämna sängen.

Det behöver vi dock inte oroa oss för, menar Jenny Nordenborg som är övertygad om att vi kommer hitta en mellanväg.

“Men om vi kan få utlopp för vårt virtuella jag och se ut som vi vill där kanske det blir viktigare med en stark och frisk fysisk kropp, snarare än att fokusera på utseende". 

Time will tell. 

Jenny Nordenborg

Ålder: 30

Karriär i korthet: Företagande inom spelbranschen har betalat mina räkningar sen jag var 19.

Uppvuxen:  I Stockholm.

Bor: Tillbaka i Stockholm efter några år i Visby.

Familj: Min dotter på 9 år.

Jobbar bäst: Under press, med hörlurar och mycket kaffe.

Den perfekta dagen: Vardag är det bästa jag vet! Jobb, läxor, rutiner och kaos om vartannat. 

Favoritapp:  Blinkist. Tillräckligt korta sammanfattningar för att lyssna på böcker jag aldrig hade rört annars.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel