3 trender som sätter skräck i små e-handlare

Breakit - 3 trender som sätter skräck i små e-handlare
Foto: Istock
Breakit
Breakit

Vad snackar Sveriges e-handelsinvesterare om just nu? I senaste avsnittet av Breakits podcast bjuder Olle Aronsson och Stefan Lundell på en e-handelsspecial.

Breakit
Breakit

E-handeln i Europa är på väg att förändras i grunden – och traditionella e-handlare kan få det tufft.

I senaste poddavsnittet listar Breakit-grundarna tre starka trender i branschen:

1. Leverans är konkurrensmedlet nummer ett
"Om du säljer ungefär samma produkter som någon annan gör, och ni kör ungefär samma marknadsföring, så är dina leveranser ditt enda konkurrensmedel. Konsumenter väljer då den som har fri och snabb frakt, vilket talar för stora aktörer som har råd med det, eller att små aktörer går ihop kring lösningar som Shipwallet", säger Olle Aronsson i podden.

2. Marknadsplatser blir norm
Stefan Lundell har ringt runt till tunga e-handelsinvesterare som lyfter fram marknadsplatser, alltså sajter som säljer andra e-handlares produkter i stället för att ha egna lager, som en stekhet trend.

"Det finns till exempel ett superspännande franskt bolag som heter Manomano, som är en ren marknadsplats för hemmabyggare, alltså gör det själv-industrin, som investerarna tycker är väldigt intressant just nu", säger Stefan Lundell i podden.

3. Kopieringsmaskiner
Stora bolag kommer i allt högre grad sno idéer från små e-handlare som kommer på något bra, ungefär som att Facebook kopierar Snapchats innovationer. Ett exempel är H&M:s planer på enprodukts-varumärken, som vi avslöjade i veckan.

Lyssna på hela poddavsnittet här.

Läs fler artiklar
LÄS MER