Sök

Jonas Tellander: ”Varje land i världen är en tänkbar Storytel-marknad”

Storytel

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Jonas Tellanders Storytel tar in 200 färska miljoner. Planen: Att bli världens dominerande ljudboksbolag.


Spotify har på 10 år blivit störst i världen på strömmad musik. Jonas Tellander vill göra samma sak – med ljudböcker.

Han började sin karriär inom livsmedelsjättar som Unilever, Arla och slutligen läkemedelsbolaget Roche innan han insåg att ett liv som  ”någon slags läkemedelshöjdare” inte lockade.

Jonas Tellander testade ett gäng affärsidéer i sitt huvud. Det var när han köpt sin första Ipod och lyssnat på en ljudbok via det numera Amazon-ägda ljudboksbolaget Audible som idéen om Storytel började ta form.

I dag har bolaget ett börsvärde på över 3 miljarder kronor. Jonas Tellander äger omkring 10 procent.

”Alla lyssnar på sagor när de är små, och berättelsen står sig väldigt stark i dag. Det finns en väldigt stor marknad”, säger Jonas Tellander.

När Breakit når honom på torsdagsmorgonen har Storytel precis gått ut med att kassan fylls på med ytterligare 202 miljoner kronor. De nya aktierna såldes på ett par timmar under onsdagskvällen till bland andra Handelsbanken Fonder och Swedbank Robur.

Storytel gjorde ett spektakulärt uppköp när man i fjol köpte upp det anrika bokförlaget Norstedts. De nya miljonerna ska användas till förvärv och expansion.

”Vi planerar att gå in i ett stort antal länder inom de närmaste åren. Så vi gör detta för att kunna fortsätta expansionen och producera innehåll”.

Vilken typ av förvärv planerar ni?

”Det är främst när vi går in i nya länder, då tittar vi på mindre ljudboksbolag – startade av en entreprenör precis som jag – som kommit en bit på vägen”.

Hur många länder finns ni i om fem år?

”Det finns inga begränsningar, varje land i världen är en tänkbar Storytel-marknad. Sedan handlar det för oss om att ta detta steg för steg och växa via marknader där vi kan vara lönsamma. Sverige, Norge och Danmark har vi drivit till lönsamhet, så vi vill fortsätta det tillvägagångssättet”.

I samband med nyemissionen står det också klart att Jonas Tellander köper 200.000 Storytel-aktier från de befintliga aktieägarna Morten Strunge och Nils Janse. Räknat på gårdagens stängningskurs innebär det en affär på knappt 14 miljoner kronor. 

”Jag tror starkt på bolaget och jag vill fortsätta att vara med och ha en stor uppsida”, säger Jonas Tellander.

Det finns dock fler aktörer som slåss om kunderna. I Sverige har till exempel Bonnier inlett en stor marknadsföringsoffensiv för sin tjänst Bookbeat.

Läs en längre intervju med Jonas Tellander här – "Om 20 år jämförs vi med H&M".

Läs mer