Sök

Moritz Witter tröttnade på kassa resesajter – drog igång sajt för äventyrsturism

Nordic adventours

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Nordic adventours vill locka fler till den nordiska vildmarken.

Tänk dig valfri bokningssajt som samlar resor eller hotell – fast helt inriktad på utomhusupplevelser. Lägg till ambitioner om att erbjuda inspirationsmaterial på samma tema. Ungefär så kan nylanserade sajten Nordic adventours beskrivas.

Idén bakom plattformen började puttra när grundaren Moritz Witter – som för några år sedan gjorde ett utbytesår i Borlänge – satt i sitt studentrum.

“Jag ville hålla på med utomhusgrejer som cykling och fiske och upptäckte att det fanns ett stort utbud, men att mycket av det var svårt att hitta”, säger han.

Moritz Witter konstaterar att många småföretagare inom turistnäringen helt enkelt saknar resurser att bygga en vettig digital närvaro. Och när han för ett par år sedan flyttade tillbaka till Sverige – då för en master i strategisk marknadsföring – hade det inte hunnit hända särskilt mycket sedan sist.

“Många av arrangörerna hade fortfarande ingen hemsida – och många av dem hade hade riktigt kassa hemsidor som i stort sett ingen hittar genom Google. Så jag bestämde mig för att försöka lösa saken själv”, säger han.

Den första versionen av hans lösning såg dagens ljus i slutet av förra månaden. I skrivande stund erbjuder Nordic adventours telefonnummer och webbadresser till några hundra arrangörer och uthyrare i Sverige, Norge, Danmark och Finland – alla markerade med pluppar på en karta.

Ambitionen är att bli boknings- och inspirationsnavet för alltifrån mountainbikeuthyrning till kanotutflykter runt om i Norden – och att locka såväl utländska turister som folk på hemmaplan.

För att lyckas gäller det att få med både besökare och arrangörer på tåget.

“Den svåra frågan är alltid vilka som kommer först – användarna eller företagen. Vår idé var att börja med att skapa värde för besökarna genom att låta dem hitta arrangörerna, även om de i dagsläget måste kontakta dem själva”, säger Moritz Witter.

Precis som hos kartjätten Google kan den som äger ett företag “claima” sin profil och lägga till mer information. Under hösten ska det bli möjligt för arrangörer att erbjuda bokning direkt på sajten – det som är tänkt bli plattformens intäktskälla.

“Vårt absoluta mål är att börja tjäna pengar i slutet av året”, säger Moritz Witter, som menar att affärsidén bygger på en win-win-princip.

“Vi vill vara en plattform som arrangörer kan använda för att promota sig själva. I framtiden vill vi att en profil hos oss ska vara ett alternativ till en hemsida.”

Samtidigt kryllar nätet av bokningssajter. Moritz Witter hoppas att den smala nischen ska hjälpa plattformen att sticka ut från mängden.

“Om allt jag hittar i Sverige finns i Stockholm eller Göteborg så känner jag inte direkt att ‘okej, det här är plattformen där jag kommer hitta det jag är ute efter’", säger Moritz Witter, som lovar att hans egen sajt också i fortsättningen kommer hållas helt fri från stadsupplevelser.

Ett annat vapen är en dos passion.

“Vi har gett oss in på den här marknaden för att vi själva älskar den och vill göra allting bättre för alla som finns på den”, säger Moritz Witter.

Läs mer