Soundtrack your brand snor rekryterar Hannah Meiton från Izettle och Björn Idren från Klarna

Breakit - Soundtrack your brand snor rekryterar Hannah Meiton från Izettle och Björn Idren från Klarna
Från vänster: Hannah Meiton, Ola Sars och Andreas Liffgarden.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Kampen om erfaren personal hårdnar i den svenska techindustrin. Det senaste tecknet i tiden: Musikföretaget Soundtrack your brand rekryterar Izettles säljchef Hannah Meiton och Klarnas chef för affärsanalys Björn Idren.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det händer mycket kring Soundtrack your brand. På tisdagen kom beskedet att bolaget, som erbjuder musikstreaming till bland annat krogar och caféer, har stängt sin finansieringsrunda.

Nu gör företaget två tunga rekryteringar.

Ny tillväxtchef blir Hannah Meiton som kommer från en position som säljchef på den svenska betaltjänsten Izettle.

"Hon får en övergripande roll där hon kan ge input till säljarna, till produktteamet och till mig som hon rapporterar till. Vi tror att rollen som tillväxtchef, som är ny hos oss, handlar om att ha en överblick på allt som påverkar hur mycket vi växer", säger Soundtrack your brands medgrundare Ola Sars.

Hannah Meiton har en bakgrund på bland annat amerikanska Wildfire, en plattform för marknadsföring på sociala medier som köptes upp av Google för tre år sedan.

"Senast på Izettle har jag arbetat mycket mot små företag som caféer, vilket ju även är viktiga kunder för Soundtrack your brand. Där är ofta social spridning och den personliga rekommendationen väldigt viktigt. Jag tror att jag har mycket att bidra med eftersom jag är väldigt van vid att bygga och skala upp företag", säger Hannah Meiton.

Den andra rekryteringen är Björn Idren som får en nytillsatt tjänst som analyschef på Soundtrack your brand. Han har idag en liknande roll på betaltjänsten Klarna.

Soundtrack your brands medgrundare Andreas Liffgarden säger att Björn Idrens jobb blir att samla in och analysera all tänkbar data om hur bolagets musiktjänster används och sprids.

"Det räcker inte att bara växa. Vi måste också ta reda på varför vi växer. Jag har varit med förr och sett många startups som missar den biten eller implementerar den för sent. Vi ska få in business intelligence (analys av affärsdata) redan nu, tidigt i livscykeln", säger Andreas Liffgarden.

Läs fler artiklar
LÄS MER