Facebook smörjer skivbolagen – med ”hundratals miljoner dollar”

Breakit - Facebook smörjer skivbolagen – med ”hundratals miljoner dollar”
Sheryl Sandberg, operativ chef för Facebook. Foto: AP Photo/Thibault Camus.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Pungar upp för användarnas låtstölder.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Facebook, världens största sociala nätverk, håller på att utveckla ett verktyg som ska hitta och märka upp musik i videos publicerade på plattformen. Detta ska bekämpa upphovsrättsbrott – som i nuläget sker i stor skala via privatpersoners videos.

Men systemet kommer inte att finnas på plats förrän inom ett par år. Under tiden är skivbolagen utelämnade till att be Facebook att ta bort klipp där musik utan tillstånd förekommer.

För att blidka upphovsrättsinnehavarna erbjuder Facebook nu ”hundratals miljoner dollar” till skivbolag och förlag, rapporterar Bloomberg som hänvisar till anonyma källor med insyn. Eftergiften kommer efter månader av förhandlingar.

Facebook håller för närvarande på att utveckla sin satsning på rörlig video, med plattformen "watch". Där ska Facebooks egenfinansierade program finnas, parallellt med klipp från mindre kreatörer. På så sätt tar bolaget upp kampen med både tv-jättar och Google-ägda Youtube.

Techcrunch rapporterar i dag att "Watch" nu blir tillgänglig för alla Facebookanvändare i USA.

Målet? Att håva in nya miljarder i annonsintäkter. Läs mer om det här (det kanske kommer innebära gratis premiumsport för dig och mig)

Läs fler artiklar
LÄS MER