VR-studion Fast travel games får in tungt kapital från kända investerare

Breakit - VR-studion Fast travel games får in tungt kapital från kända investerare
Fast travel games team. Foto: Press.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Rovios förre Sverigechef, Oskar Burman, satsar hårt på sin VR-spelstudio. Nu får Fast travel games in 17 miljoner kronor från ett gäng namnkunniga investerare.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Oskar Burman har tillsammans med Kristoffer Benjaminsson och Erik Odeldahl grundat VR-bolaget Fast travel games. Nu får bolaget in 2,1 miljoner dollar alltså närmare 17 miljoner kronor i en kapitalrunda som letts av Industrifonden. Övriga investerare är Sven Hagströmers investmentbolag Creades, familjen Wattins riskkapitalbolag Inbox Capital samt den befintliga ägaren Sunstone Capital, som är ett danskt riskkapitalbolag.

“Förutom kapitalet, så har dom stor erfarenhet av att hjälpa bolag i vår storlek skala upp, samt har ett stort nätverk. Vårt nätverk (grundarnas) ligger framförallt i spelvärlden. Vi är verkligen fantastiskt glada över att vi fått in just dessa, känns som en jackpott, alla jag pratat med hittills har väldigt positiv kommentar om alla de som kommer in i den här rundan!”, säger Oskar Burman.

Han var tidigare Sverigechef på börsaktuella Rovio, som ligger bakom succéspelet Angry Birds. Även hans grundarkollegor har liknande bakgrunder.

VR-upplevelserna som bolaget utvecklar innehåller “sociala komponenter”.

“Vi tror att VR har potentialen att bli den mest sociala plattformen som finns. I VR har man möjligheten att möta folk från andra sidan jorden, och verkligen se och höra varandra med en närvaro som inte funnits tidigare”, säger Oskar Burman.

Just nu utvecklar Fast travel games sitt första spel som har skapats från grunden för VR. Det tillhör kategorin actionäventyr och leds av medgrundaren Erik Odeldahl, som tidigare varit designchef på spelbolaget Dice. Planen är att spelet ska lanseras för premiumheadsets som PSVR, Oculus Rift och HTC Vive.

Marknaden är ju relativt liten, går det verkligen att tjäna några pengar på VR idag?

“Ja, det finns åtskilliga exempel på det. Däremot så gäller det att jobba med rätt begränsad budget och smarta lösningar. Vi hoppas självklart vara lönsamma ganska snart, men står och faller inte med det första spelet. Det handlar om att lära sig det här nya formatet, och vara redo när den stora tillväxten sker”, säger Oskar Burman.

Enligt honom är det priset som sätter gränsen.

“Få har råd att lägga 4.500-8.000 kronor på ett premiumheadset. I takt med att priset rör sig nedåt, och mer specialsytt innehåll för VR lanseras, kommer vi att se en snabbare tillväxt i segmentet”.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel