Sök

Börsraketen om det oväntade hotet: ”Malta börjar att bli fullt”

Catena MediaAffiliate

Catena Medias vd Robert Andersson håller i vanliga fall till på Malta. Foto: Erik Wisterberg samt TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Catena Media har rusat med över 150 procent sedan börsnoteringen. Vad är hemligheten?
För Breakit berättar vd:n Robert Andersson om nyckeln bakom tillväxten – och det oväntade hotet.

Ösregnet har lämnat små mörka fläckar på den ljusblå kavajen. Robert Andersson kommer direkt från Stockholmsbörsen, där han tillsammans med Catena Medias styrelseordförande Kathryn Moore Baker ringde i börsklockan på måndagsmorgonen.

Efter ett och ett halvt år på First North Premier tog bolaget i dag klivet in på Nasdaq Stockholms huvudlista.

”Vi noterade oss för att få tillgång till kapital för att kunna driva konsolideringen som branschen genomgår. Att vi flyttar till huvudlistan ger oss ännu bättre möjligheter att ta upp pengar för att göra det”, säger Robert Anderssson, vd för Catena Media.

 

I klartext: Fler förvärv kan vara att vänta från bolaget som har gått upp med över 150 procent sedan börsdebuten i februari 2016.

Vad är nyckelfaktorn bakom framgången?

”Att vi har vågat satsa. Vi visste att affärsmodellen fungerade, och vi har kunnat växla upp genom att förvärva snabbt växande lönsamma tillgångar".

Det finns få branscher där marknadsföring är en så central del av affären som spel om pengar på internet. Spelbolagen investerar miljarder i att bygga sina varumärken. Just nu syns exempelvis Mikael Persbrandt i tv-reklamen för Bet365. 

Samtidigt erbjuder affiliatebolag som Catena Media en annan viktig pusselbit – en ständig trafik av spelsugna människor till betting- och casinobolagens sajter.

Det funkar såhär:

• Den spelsugne letar på nätet efter det bästa casinot eller den hetaste bettingsajten.

• Hen hittar en sajt med som kan ge svar, exempelvis en sajt som jämför olika casinon – eller ger rabatter/bonusar. 

• När spelaren sedan blir en betalande kund hos något casino tar affiliatebolaget en del av intäkterna, under hela den tid som spelaren är kund. Alternativt ges en kickback i engångsformat.

Catena Media är intressant som studieobjekt, då bolaget var det första i sin nisch att genomföra en börsnotering i Sverige.

Man brukar prata om ”first mover advantage”, möjligheten att kunna ta en stor marknadsadel genom att vara först in. Robert Andersson använder begreppet omvänt för att beskriva Catena Medias position när bolaget skulle noteras 2016.

”Vi hade ett ’first mover disadvantage’ skulle jag säga. Men vi har haft en snabb tillväxt och investerare har börjat få upp ögonen för vårt nisch”.

Resultatet hittills är imponerande. Aktiekursen har stigit med över 150 procent. Tillväxten är hög, liksom rörelsemarginalen som ligger på 47 procent.

Samtidigt har branschen ett något solkigt rykte. Det har, liksom i andra omogna digitala affärsmodeller, förekommit oseriösa spelare på marknaden. 

Breakit avslöjade nyligen att Raketech, en konkurrent till Catena Media, använde sajten Barnverket.nu för att slussa trafik till kasinon. Det var en en sajt som både sett till namnet och innehållet är mycket lik föräldraorganisationen Barnverkets sajt Barnverket.se.

”Det är inte bra för trovädrigheten i branschen”, säger Rober Andersson och fortsätter:

”Vi strävar efter att ha en ren och transparent affär. Vi har inga torrentsajter, illegala streamingsajter eller sajter med  vuxeninnehåll i vårt nätverk".

Istället satsar Catena Media på att köpa upp och bygga starka varumärken, med ett innehåll som kan ha ett verkligt värde för onlinespelare. Askgamblers.com, Bettingpro.com och Sbat.com är några exempel, jämte Askfans.com som gör sitt eget tv-innehåll.

”När vi gjorde prospektet för börsnoteringen hade vi 3000 sidor i vårt nätverk. I dag är det runt 120. Istället för många små siktar vi på att bygga stora globala varumärken”, säger Robert Andersson.

Målet för bolaget är att nå 75 procents tillväxt varje år under perioden 2016-2018.

Potentiella hot mot Catena Media innefattar kanske framförallt att konkurrensen ökar, vilket kan driva upp priserna på de förvärv som bolaget sannolikt behöver fortsätta att göra. Men Robert Andersson lyfter även fram en mer oväntad tröskel. Bolaget har sitt huvudkontor på Malta, vilket innebär en viss utmaning.

”En av de största svårigheterna är att få rätt folk till Malta. Det börjar bli väldigt trångt på Malta, eftersom så många spelbolag sitter där. Skolorna är fulla, vilket gör att det är svårt att få dit seniora personer som behöver omlokalisera sin familj”, säger Robert Andersson.

Ni funderar inte på att flytta ”hem” till Sverige?

”Nej, det är ganska få bland de anställda på vårt bolag som Sverige innnebär ’hem’ för. Sedan är det också väldigt fördelaktiga företagsskatter på Malta”.

Radiodokumentären ”Casinomiljarderna” satte i fjol strålkastarljuset på de svenska entreprenörer som blivit miljardärer genom sina Maltaregistrerade spelbolag. Men den avslöjade även baksidan – hur aggressiv marknadsföring riktas mot spelberoende människor som försöker undkomma speljävulen.

Robert Andersson gör följande reflektion kring sin egen roll i den globala spelindustrins tjänst.

”Jag ser på detta som underhållning. Så klart kan det bli problem om du gör det för mycket, precis som med alkohol eller tobak. Där har spelbolagen ett stort ansvar, eftersom de – inte vi – kan se vilka som spelar för mycket”.

Har ni några krav på de spelbolag som ni jobbar med på att de faktiskt tar sitt ansvar?

”Nej, det har vi inte. Men vi jobbar med de stora kasinon som redan har denna typ av krav. Vi håller också på att skala tillbaka vilka operatörer som vi jobbar med”.

Läs mer