Sök

Här är miljardentreprenörernas bästa tips för att lyckas

Ingvar Kamprad, Jacob Wallenberg och Jan Stenbeck.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Från att alltid flyga ekonomiklass till Stenbecks non-fucking rule. Så här har tre miljardärer gjort för att bygga upp sina imperier – kanske kan du sno deras idéer.

Ikea-grundaren Ingvar Kamprad, supermediemogulen Jan Stenbeck och den mäktiga Wallenbergfamiljen har alla byggt upp miljardimperier.

Men vinstmaskiner bygger naturligtvis inte sig själva och det finns mycket att lära sig av vad de enormt framgångsrika entreprenörerna har lyckats med.  

I boken “Familjedynastier - så blev Sverige rikt” radar Hans Sjögren, professor i ekonomisk historia, upp de käpphästar som har gjort Ikea, Kinnevik och Investor till några av de största företag som Sverige har haft. 

ALWAYS HIRE THE BEST

Inom Stenbeck-gruppen fanns det tio oskrivna budord under tiden Jan Stenbeck styrde företaget. Always hire the best var en grundregel som skulle se till att den bästa kandidaten alltid anställdes istället för en kompis eller någon med ett känt namn. Tanken var att alla relationer inom företaget skulle hållas affärsmässiga och professionella.

THE NON-FUCKING RULE

Kanske den mest kända av Stenbecks inofficiella regler. Tanken var naturligtvis att hindra allianser som byggde på annat än professionalitet inom företaget. Två direktörer ska ha fått sparken och en slutade självmant efter att ha brutit mot regeln. 

DU SKALL INTE VARA NAIV

Tumregeln att inte vara naiv syftade till att alla medarbetare skulle se realistiskt på alla affärsbeslut. Var hellre en cyniker än en optimist när det gäller affärsbeslut var devisen.

TA VARA PÅ RESURSERNA

I “En möbelhandlares testamente” delar Ingvar Kamprad med sig av sina erfarenheter som företagsledare. Två av hans punkter handlar om att hushålla med sina resurser. Slösaktighet är en dödssynd enligt Kamprad. Ingvar Kamprad har själv gått i bräschen genom att till exempel alltid resa ekonomiklass.

VÅGA EXPERIMENTERA

Enligt Kamprad är känslan av att vara färdig som ett sömnmedel för ett företag. Man måste våga experimentera för att nå framgång.

VERKA UTAN ATT SYNAS

Kanske den mest kända företagsprincipen i Sverige tillhör såklart Wallenbergssfären. “Esse Non Videre” går ut på att det handlar om att leverera resultat och tillväxt - inte att söka bekräftelse och berömmelse.

FÖRST KAPTENEN – SEDAN SKUTAN

Wallenbergs företagskultur präglas av ett starkt ledarskap. Principen innebär att inget företag är så dåligt att en bra chef inte kan få ordning på det. Och tvärtom, inget företag är så bra att det inte kan sänkas av en dålig chef.   

TEKNOLOGISKT KUNNIGA DIREKTÖRER

Wallenberg-sfären har alltid haft en tyngdpunkt inom tillverkningsindustrin. Kravet på koncerncheferna har varit en civilingenjör med ekonomisk kompetens. Tanken är att man ska veta vad företaget gör - även i ledningsrummet.

Läs mer