Sök

Tävlingar och VR – är det här framtiden för tv-branschen?

Breakit i Norge

T.h: Bård Anders Kasin, vd och medgrundare av The future group. Foto: press/Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Flera av Norges tyngsta näringslivsprofiler har investerat hundratals miljoner i startupen The Future Group – som ska få världen att börja interagera med tv-programmen.

Ljudet från en bombastisk kör strömmar ut från högtalarna i konferensrummet. På en tv-skärm syns ett gäng deltagare i ett tävlingsprogram. De skjuter med kanoner i vilda västern, paddlar nedför floder i juratiden och skickar upp raketer i rymden. Bilderna och kören kompletteras av en amerikansk röst som konstaterar att den här tekniken “kommer att förändra tv för alltid”.

Klippet är en promofilm för det norska startupbolaget The Future Group.

Vi befinner oss på bolagets kontor, på exklusiva Tjuvholmen i Oslo, tillsammans med Bård Anders Kasin, grundare och vd.

Han och medgrundaren Jens Petter Høili har lockat till sig över 100 anställda och backas av flera av Norges tyngsta näringslivsprofiler. 

Så vad handlar hajpen om?

Bolaget vill koppla ihop deltagare i tävlingsprogram med virtuella miljöer. Idén är att de virtuella miljöerna ska öppna för att tittarna kan delta i programmen på helt nya sätt. Man kan exempelvis vara med och tävla i samma gren via mobilen eller kliva direkt in i tv-världen med ett VR-headset.

“Vi kallar det ‘interactive mixed reality’”, säger Bård Anders Kasin, vd på The Future Group.

The Future Group löser i grunden ett relativt nytt problem för tv-bolagen – det som brukar kallas för “second screen”, det vill säga “den andra skärmen”.

I korthet går det ut på att du och jag inte längre tittar lika aktivt på de tv-apparater som är igång. Istället för att sitta klistrad framför tv:en sitter vi och fipplar med mobilen – och så fort vi hittar något mer intressant på mobilen så försvinner ögonen från tv-skärmen.

Med The future groups lösning kombineras tv-upplevelsen med interaktivitet i en app, vilket ska göra att fler tittare hänger kvar. Dessutom dyker helt nya annonsmöjligheter upp, hävdar Bård Anders Kasin.

“Nu kan man till exempel rikta olika produktplaceringar direkt mot olika tittare. Om en bil kör i bakgrunden när man tittar kanske en tittare ser en Tesla medan en annan ser en Volvo”, säger han.

I mobilappen finns även andra annonsformer. Exempelvis kan bolag få möjligheten att lotta ut priser till de som sitter och tävlar hemma i soffan.

Hittills har The future group hämtat in 400 miljoner kronor i riskkapital från några av Norges rikaste människor. På investerarlistan hittar man miljardärfamiljen Andresens investmentbolag Ferd, koncernen Aker och shippingmogulen John Fredriksen.

Men allt är inte frid och fröjd för startupen.

Under sina tre första år brände bolaget 130 miljoner kronor, och trots stora utvecklingskostnader floppade det första livetestet av systemet rejält i Norge i våras. Dessutom har bolaget hamnat i finansiell knipa och grundarna har blivit rejält utspädda under sommaren.

Utmaningarna är dock inget hinder för grundarnas ambitioner. Nu har de ställt siktet på en notering på Oslobörsen.

“Vi vill hämta in tillräckligt med kapital för att kunna skala upp det här. Vi har tryckt på knappen med de internationella giganterna och då är det viktigt att hänga med. Vi har sett att vårt ekosystem fungerar bra, nu kan vi utnyttja momentumet vi har”, säger Bård Anders Kasin.

Exakt när det blir är inte klart men bolaget hoppas kunna ta in över en halv miljard kronor i en noteringsemission.

“Vi har redan fått in alla toppnamn i Norge men nu är det viktigt att ta ett internationellt steg. Vi har en klar plan för att nå lönsamhet och ser att intäkterna börjar komma”, säger Bård Anders Kasin.

LÄS MER FRÅN VÅR NORGE-RESA HÄR:

Jo, Norge har mer än olja och skidor – nu går techtåget i Oslo

Vi åkte till Norge och träffade Kjartan Slette – mannen bakom musikstartupen Tidal

Läs mer