Sök

Betalar du för fejktrafik? Google betalar tillbaka efter bedrägerier

GoogleAnnonsering

Google har upptäckt fejktrafik. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix Norge.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Tiden då ett klick innebar att en människa suttit bakom datorn är definitivt förbi.
Fejktrafik leder nu till att Google betalar tillbaka pengar till sina annonsörer.

Google är framförallt känt som en jätte inom sökordsannonsering. Men bolaget har också ett massivt nätverk för bannerannonsering kallat Double click. Enligt egen uppgift består det av ”två miljoner webbplatser som når fler än 90 procent av alla internetanvändare”.

Men hur stor del av trafiken är äkta?

Under de senaste veckorna har Google enligt Wall Street Journal kontaktat hundratals annonsörer och byråer. Orsaken? Google har upptäckt att annonsnätverket varit utsatt för annonsbedrägerier, primärt under årets andra kvartal.

Därför har bolaget betalat tillbaka delar av de pengar som annonsörerna betalat för sina exponeringar, enligt Wall Street Journal.

Men alla är inte nöjda.

”Googles tillbakabetalningar är bara en fraktion av kostnaden för annonserna som visats för ogiltig trafik, vilket har gjort att vissa marknadsföringschefer otillfredsställda”, skriver tidningen som hänvisar till anonyma källor.

Köpen är gjorda via Double Click Bid Manager.

I USA har det sedan flera år rasat en debatt om annonsbedrägerier via trafik från bottar. Enkelt uttryckt handlar det om att bottar – inte människor – besöker sajter och på så sätt genererar annonsvisningar som företag får betala för.

Ett extremt exempel är en video annons från Chrysler som visades på livsstilssajten Saveur.tv. Bara två procent (!) av annonsvisningarna var äkta, enligt siffror som Bloomberg skrev om 2015.

Orsakerna till bedrägerierna kan variera. Det kan bland annat handla om att företag med tveksam etik vill skadeskjuta sina konkurrenter genom att dränera deras annonsbudget – ett slags digital krigföring.

Det kan naturligtvis också handla om sajtägare som helt enkelt vill öka sina egna intäkter via fejktrafik.

Wall Street Journal rapporterar även att Google utvecklar verktyg för att motverka annonsbedrägerier via fejktrafik. Hur det ska gå till i detalj vill man dock inte avslöja.

”Vi måste vara väldigt försiktiga med att kommentera eller diskutera detaljer om bottar eller hur vi upptäcker dem. Ofta ändrar bedragarna sina metoder baserat på våra offentliga kommentarer”, säger Scott Spencer, chef för produktutveckling på Google, till Wall Street Journal.

Han bekräftar också att pengar har betalats tillbaka med koppling till bedrägerierna som Wall Street Journal rapporterar om.

Enligt en rapport från den amerikanska branschorganisationen ANA kostade fejktrafiken globalt omkring 50 miljarder kronor under 2016.

Läs mer