Sök

Charlotte Grips utbytbara kappa ska passa till allt – och alla

Coatally

Foto: Press

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Coatally vill förändra hur vi ser på ytterplagg.

För några år sedan stod Charlotte Grip med resväskan framför sig. I New York väntade sex månader praktik på Svenska handelskammaren.

Men det fanns ett problem.

“När jag packade insåg jag att jag hade tio olika kappor för olika tillfällen och säsonger och att de inte skulle få plats. Det borde finnas ett smart sätt att förändra en kappa”, säger hon.

Tre år och en master i strategisk marknadsföring senare packade hon upp den första leveransen av sina egna kappor.

Innan dess hade varenda knapp och tygrulle redan passerat Charlotte Grips kontor i Uppsala.

”Jag vill ha full kontroll och har köpt in varenda del själv”, säger hon.

I grunden handlar det om en enfärgad baskappa i klassiskt snitt, framtagen för att passa så många kroppsformer som möjligt. Det som skiljer den från en vanlig dito är de utbytbara delarna – som ärmar, kragar och mindre detaljer – som snabbt kan sättas fast eller tas av.

Senare i höst utökas kollektionen bland annat med en innerjacka.

“Kappor är de dyraste plaggen vi köper och det som kräver mest material att tillverka. Hela tanken är att kappan ska fungera till olika tillfällen och de flesta säsonger genom att låta kunden köpa till små detaljer som gör stor skillnad.”

Charlotte Grip pratar om “smart fashion”.

“Det handlar inte om att sluta shoppa, utan att shoppa smartare då vi alltid vill förändra oss. Hur gör man det? Det här är en lösning. Och det behöver inte bara handla om kappor. Samma koncept kan användas för kavajer och koftor.”

Plagg med avtagbara delar är i sig ingen nyhet.

“Det som är unikt här är mängden detaljer för olika säsonger och tillfällen – och dolda pressknappar på en elegant kappa”, säger Charlotte Grip.

Att få målgruppen att förstå att “multifunktionell” och “fashionable” faktiskt kan gå ihop kan låta som en utmaning. Men Coatally-grundaren är inte bekymrad.

“Jag är helt övertygad att jag har en fantastik produkt. Att se kappan i verkligheten räcker för att förstå att det går.”

Arbetet har hittills finansierats genom privat- och Almi-lån. Målsättningen under det första halvåret är att sälja “några hundra” kappor.

Något ytterligare kapital jagar Charlotte Grip inte, åtminstone inte i dagsläget.

”Försäljningen är redan i gång – och jag tror det är nyttigt att känna att det finns en press att lyckas med det”, säger Charlotte Grip, som efter studierna i marknadsföring arbetade som konsult, bland annat mot detaljhandelsbranschen.

Vägen framåt handlar enligt Coatally-grundaren om att utveckla den nyöppnade webbutiken, anordna pop up-showrooms och att få in ett större antal butiker som återförsäljare.

Och att tänka långsiktigt.

“Jag ska springa med det här hela livet. Det här är mitt lopp”, säger Charlotte Grip.

Läs mer