Sök

Zuckerberg vill hjälpa nyhetssajter att få fler prenumeranter

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Facebook har lanserat Facebook Journalism Project som är ett försök att hjälpa nyhetsorganisationer att få fler prenumeranter. Det uppger vd Mark Zuckerberg i ett inlägg på Facebook.

Det handlar inledningsvis om en mindre satsning som involverar ett litet antal publikationer.

”Vi planerar att starta med en liten grupp av amerikanska och europeiska publikationer senare i år och få höra på feedbacken”, sade Mark Zuckerberg.

Enligt uppgift kommer alla pengar från prenumerationen att gå till nyhetsorganisationerna och därmed lämna Facebook lottlösa.

Finwire kunde tidigare i veckan också informera om hur Google jobbar med nya verktyg i syfte att sälja fler prenumerationer åt nyhetsorganisationerna.

Nyhetsorganisationer och deras publicister har länge varit frustrerade över att medan de hämtar trafiken till internet så är det IT-jättarna som får dela på reklamintäkterna. Den främsta intäktskällan för nyhetsorganisationerna har istället varit att förlita sig på prenumerationer.

Att man inte längre tänker acceptera det framgick av beskedet från News Media Alliance i förra månaden. Medlemsförbundet som representerar cirka 2000 nyhetsorganisationer sade att man avser inleda förhandlingar med bland andra Google och Facebook om att de ska börja erbjuda mer stöd inom digital prenumeration och delning av intäkter och kunddata.

Läs mer