Sök

Facebooks nya "Blocket-dödare" utökas med fler funktioner

TT / Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Facebooks avgiftsfria radannonssajt Markets kan komma att utökas med produkter och tjänster som erbjuds av riktiga återförsäljare och inte bara användare på det sociala nätverket.

Det skriver Recode.

I en intervju med sajten uppgav Deb Liu med ansvar för Facebook Markets att man är ute efter att få en bättre förståelse för vad kunder vill ha. När detta åstadkommits tänker man se till att kunna ha utbudet på plats för att göra kunderna nöjda.

Enligt Deb Liu innebär det att försäljning av bilar, som ett populärt område, kan komma att se Facebook Markets utökas med erbjudanden från lokala återförsäljare. På samma sätt kan uthyrning av lediga lägenheter bli ett annat segment där man breddar tjänsten för att tillfredsställa kunderna.

Övriga områden som också togs upp är mer traditionella som biljettförsäljning och shoppingsidor som redan nu existerar inom den befintliga Facebook-tjänsten. Dessa är dock utspridda vilket gör att många av användarna inte ens känner till dem. Mot bakgrund av det tänker man även se till att ha dem på en och samma plats under Markets, enligt Deb Liu.

Facebook tillkännagav i förra veckan att man lanserar Markets i 17 europeiska länder, inklusive Sverige. Satsningen är en rak konkurrent till vinstmaskinen Blocket.

Läs mer