Sök

Sverige får sin första musikinkubator – techentreprenörer och investerare startar Amplify

Amplify

Martin Gemvik, Åsa Otterlund och Andreas Liffgarden. Foto: Jon Mauno Pettersson.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

En grupp namnkunniga entreprenörer och investerare startar nu Sveriges första musikinkubator för musik-techbolag – Amplify.
Satsningen görs tillsammans med bland annat Kungliga Musikhögskolan.

“Det svenska musikundret” – den frasen har nog de flesta stött på vid det här laget. Abba, Avicii och Max Martin är bara några av aktörerna som satt svensk musik och musikexport på världskartan.

Något som det däremot inte pratas lika mycket om ute i stugorna är det svenska musiktech-undret. Sverige har fostrat en rad globala musikbolag som bidrar till att revolutionera musikindustrin, med miljardbolaget Spotify som den starkast lysande stjärnan.

Nu vill en grupp musikentreprenörer och investerare se till att Sverige behåller den positionen även framöver. På Kungliga Musikhögskolans campusområde öppnar nu musiktech-inkubatorn Amplify. I ett villaliknande hus på området kommer en handfull musik-startups från och med i höst coachas av kända musikentreprenörer och investerare.

När Breakit besöker huset ekar lokalerna snudd på tomma.

“Det finns ju säkert 2000 inkubatorer i det här landet, så det är klart att man kan fråga sig varför det behövs en till. Men vi tror att vi har en ganska rolig och intressant laguppställning för en ung entreprenör i musikbranschen. Några av oss kommer från musikentreprenörssidan, medan andra från investerarsidan”, säger Andreas Liffgarden, grundare av musikbolaget Soundtrack Your Brand, som levererar skräddarsydd musik till butiker.

Laguppställningen Andreas Liffgarden pratar om utgörs i dagsläget av han själv, Epidemic Sound-grundaren David Stenmarck, investerarveteranen Martin Gemvik och serieentreprenören Karl Mikael Cakste. Vd för inkubatorn blir Åsa Otterlund, som bland annat investerat i musikstartups via Almi Invest.

“Med tanke på allt som finns runt det svenska musikundret så är det ganska förvånande att ingen har gjort det här tidigare. Det är självklart att det här ska finnas i Stockholm och Sverige”, säger Martin Gemvik, investerare och en av initiativtagarna.

Inledningvis kommer ett handfull bolag att sitta i Amplifys hus och coachas av inkubatornätverkets entreprenörer och investerare. Inkubatorn, som stöttas av aktörer som Kungliga musikhögskolan, Sony Music, Swedbank och Sting, är framförallt intresserade av bolag i tidiga faser, förklarar Åsa Otterlund.

“Vi kommer att titta mycket på marknadspotentialen och skalbarheten. Bolagen vi letar efter ska ha som mål att jobba mot en global marknad och vara i en tidig fas. Men samtidigt måste nyckelkompetenserna och teamet finnas på plats", säger hon.

"En viktig grej är också drivkraften. Det här kan vara en krånglig industri, så ska man jobba med detta så måste man ha den där extra drivkraften."

I utbyte mot att få ingå i Amplifys inkubatorprogram kommer inkubatorn att ta ägarandelar i bolagen, upp till 6 procent. 

"Det varierar beroende på hur länge man ingår i inkubatorn. Vi investerar inte några pengar i bolaget själva, men i takt med att det här växer brukar en fond bli en naturlig följd", säger Martin Gemvik.

Musikindustrin är ju en ganska rörig bransch. Varför vill man som entreprenör eller investerare ge sig in i den?

"Vill man undvika att något är rörigt så ska man nog bara satsa på de största industrierna, som foodtech, vapen och tobak. Då är det dit man ska gå. Men vissa av oss klarar oss helt enkelt inte utan musik. Hur vi än gör så hamnar vi alltid tillbaka i musikindustrin", säger Andreas Liffgarden, vars bolag har bolag som Telia och Spotify på ägarlistan.

"Men vi tror verkligen att vi kommer fylla en funktion av den anledningen. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket tid som Spotify potentiellt hade kunnat spara in när de drog igång om de hade vetat om det vi vet om branschen idag. Det finns massvis av bolag som hade kunnat bli lönsamma snabbare med lite coaching och kontakter med industrin. Så den gåvan vill vi ge till nästa generations musikbolag."

I dagsläget har två bolag antagits till inkubatorn, Gestrument och Stagecast. 

Läs mer