Sök

Nya företagen från Sting går ut och prövar sina vingar

Foto: Kollage Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Stämningen var på topp när den senaste årgången från Stockholmsinkubatorn Sting pitchade inför Sveriges investerarelit. Nu väntar kapitalintag och lanseringar.

Åtta företag med stora planer demonstrerade hur långt de kommit med sina idéer under sin tid på Sting. I publiken satt andra entreprenörer och investerare. Vi frågade hur företagen satsar vidare.

Vad händer efter Sting?

 

 

 

 

 

 

 

Strawpay har skapat ett system av microbetalningar genom bitcoin, på bilden medgrundarna Jarl Fransson och Martin Zachrison.

“Vi har tagit fram en prototyp och ska försöka få ut en produkt i början på hösten. I samband med det ska vi dra igång en investeringsrunda”, säger Martin Zachrison.

 

 

 

 

 

 

Salesbox har tagit fram ett CRM-system för säljare, på bilden medgrundarna Andreas Lalangas och Max Steén.

“Det är bara att fortsätta att köra! Det har varit ett jättebra program som har öppnat många dörrar och gjort att vi kommit ut på andra arenor” säger Andreas Lalangas.

 

 

 

 

 

 

Sellpy sorterar och säljer det folk vill bli av med, på bilden medgrundarna Oskar Nielsen, Michael Arnör och Philip Gunnstam.

“Nu är det så mycket på gång. Det har varit jättebra och var jäkligt viktigt för oss i början. Det var skönt att få struktur”, säger Michael Arnör.

 

 

 

 

 

 

Happytail har skapat en app som sammanför hundägare med hundälskare. Under kvällen vann de pris för bästa pitch. På bilden medgrundarna Maja Magnusson och Katharina Welin.

“Nu har vi vingar. Vi ser fram emot att ta med oss alla våra planer. Nästa steg är att lansera, optimera och expandera”, säger Katharina Welin.

“Sverige är en bra första marknad, men så smånigom vill vi att det här ska bli globalt”, säger Maja Magnusson.

 

 

 

 

 

 

Haartland vill fungera som en GPS för marknadsförare , på bilden medgrundaren Stefan Krafft.

“Vi sitter nog kvar i Sup46 till september. Vi ska ta in kapital för att kunna släppa en publik produkt i höst och skapa möjligheter för användare att också göra marknadsföring genom appen”, säger Stefan Krafft.

 

 

 

 

 

 

Billecta vill binda ihop affärssystem med faktureringssystem, på bilden medgrundarna Jacob Gevcen och Jonas Ahlberg.

“Nu ska vi fokusera 100 procent på att producera och skaffa fler kunder. När man är med i Sting går det mycket tid till att träna pitchar och få coaching. Det här är lika härligt som skrämmande. Vi vill ta in mer kapital. Vi klarar oss till årsskiftet utan, men vi vill kunna satsa nu”, säger Jonas Ahlberg.

 

 

 

 

 

 

Market2member har skapat en möjlighet för butiksfinansierade bonussystem för kreditkort. På bilden, medgrundaren Ulrik Zielfelt.

“Efter sommaren ska vi kika på att ta in mer kapital. Vi siktar på att ta in 2-2,5 miljoner kronor. Sedan håller vi på att föra diskussioner med ett stort kortföretag och hoppas kunna dra igång mer produktutveckling”, säger Ulrik Zielfelt, medgrundare av Market2Member.

Boxgard som arbetar med en tjänst som hjälper till med egenförvaring skyndade iväg på ett möte direkt efter presentationen, men sa i sin pitch att de kommer att fortsätta satsa på den svenska marknaden ett tag till.

Läs mer