Sök

Ta betalt direkt i App Store? Omöjligt!

Magiska platserViggos startupresa

Viggo Cavling är krönikör på Breakit, och driver startup-företaget Magiska Platser. Foto: Jonas de Lange

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Det har gått tre månader sedan Breakits krönikör Viggo Cavling lanserade sin app Magiska Platser. Här berättar han den osminkade sanningen om hur det har gått.

Nu har min startup Magiska Platser funnits i App Store i tre månader, sedan jag började skriva om lanseringen. Hur har det gått? Succé eller pannkaka? Det undrar alla jag träffar.

När jag svarar att det är svårt att svara på den frågan tänker alla förstås: Flopp!

Men de ler.

Och sen börjar vi prata om något annat. Men nu ska jag lägga ut texten en smula i detta ämne. Grundfakta i målet är att det finns ungefär 15 miljoner potentiella kunder för min produkt. Det är så många som turistar i Stockholm varje år. Hälften av dessa talar svenska och enligt tillgänglig statistik spenderar de mellan 1000 och 2000 kronor om dagen.

Det är känt att människor på resa gärna testar en ny krog, köper en guidebok, dricker en apdyr kaffe med varm mjölk och lägger pengar på något de annars inte skulle köpa.

Vi gjorde en marknadsundersökning utanför Vasamuseet och det visade sig att ganska många var beredda att betala för en audioguide till Stockholm. Drygt 100 kronor var inte en omöjlig siffra om de trodde att innehållet var bra.

"Det är lögn i helvetet att få någon att köpa något direkt i App Store"

Men det visade sig vara i princip omöjligt. Det är lögn i helvetet att få någon att köpa något direkt i App Store. Min förhoppning var att gruppen early adopters och nära vänner skulle vara några hundra.

När de måste betala 129 kronor för en app de inte känner till visar det sig att de färre än hundra. Många kompisar blir också arga när jag vill att de ska betala.

Detta är ett fenomen som förundrar mig. Varför vill mina vänner att jag ska ge bort mitt arbete gratis? Vi snackar alltså om en grupp människor som varje gång de går in på krogen bränner minst 500 kronor.

Hur som helst, jag lyckades i alla fall få några kompisar att skriva positiva recensioner i App Store. Idag har vi knappt 20 stycken fem plus-betyg. Problemet nu är att vi måste bygga om appen så att det först är gratis att ladda ner och sen börjar kosta när folk gillar vårt innehåll.

HBO och Nexflix och alla andra kör enligt denna modell och när det går som bäst ligger betalningskonverteringen på 33 procent. Vi har testat både Google och Facebook-annonsering och min analys visar att Mark Zuckerberg är i särklass bäst. Hans företag får in mina kunder till App Store. Men när de ser prislappen 129 kronor är det tvärstopp…

Okej, då bygger vi om appen för X tusenlappar och gör en relansering i App Store. Tyvärr försvinner då alla gamla, fina recensioner vilket innebär att vi måste vi börja om på ny kula med att få folk (kompisar) att ge 5 stjärnor.

Ett annat problem med App Store är att Apple behåller en knapp tredjedel av intäkterna. Men jag måste säga att deras gränssnitt är fullkomligt briljant. Du ser var i världen kunderna finns. Du ser deras resa från App Store till appen och vad de gör och hur mycket de köper. De köper förstås alldeles för lite, men i alla fall.

För oss som är en liten startup är det mycket värt att använda Steve Jobs system för att förstå kunderna. Vårt stora problem nu är att folk laddar ner appen, men använder den inte.

Vår marknadsföring funkar alltså så att folk på Facebook förstår att Magiska Platser är något de ska använda när de är turister i Stockholm, men när de väl är ute på stan glömmer de bort oss. Detta har jag förstås en idé om hur vi ska lösa.

För att återgå till frågan om hur det går så kan jag säga såhär: än lyser de stora intäkterna med sin frånvaro, men jag börjar förstå kundresan. En vanlig feedback från vänner som inte laddat ner Magiska Platser är att vi ska lägga in fler stopp i appen, men jag anser att detta är helt fel strategi.

Idag har vi 150 magiska platser. Först när vi får hälften av våra kunder som laddar ner appen att använda den ska vi lägga in fler platser. Det enklaste är alltid att producera en massa innehåll. Det svåra är och förblir att sälja det.

PS. Vi har också testat utomhusreklam, flyers, gratis papperskarta och lådcykelreklam. Det är bra för egot, men leder till få besök i App Store.

LÄS MER: Vi byggde en startup för 400.000 – mer pengar behöver du inte

Läs mer