Sök

Blödande Barnebys gasar i USA – storsatsar på nya tjänster

Barnebys

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska auktionssajten Barnebys satsar tungt på den amerikanska marknaden. Det har gett resultat – men kostar också.

Den svenska auktionssajten Barnebys vill bygga världens största sökmotor för auktioner. Plattformen sammanställer objekt från auktionshus och tar därefter betalt för klick in på sajterna där försäljningen äger rum. Ett upplägg som påminner om exempelvis resesajter och prisjämförelsesajter.

Bolaget fick nyligen in 30 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Industrifonden, Accum Capital och Paradox-grundaren Fredrik Wester.

“Vi tar in de här pengarna primärt för att kunna fortsätta vår satsning i USA”, sade Christopher Barnekow, vd och medgrundare av Barnebys, då.

Och storsatsningen verkar gå enligt plan. I bolagets färska årsredovisning, som Breakit har tagit del av, står det klart att USA nu är Barnebys största marknad sett till intäkter.

I årsredovisningen framgår det att bolaget i fjol hade en nettoomsättning närmare 13 miljoner kronor.

“Sen har vi ett bolag i USA där delar av omsättningen hamnar. Så den totala omsättningen hamnar faktiskt på 19 miljoner”, förklarar Christopher Barnekow, när Breakit når honom.

“USA står nu för 40 procent av våra intäkter."

Samtidigt står det klart att förlusterna i bolaget ökade kraftigt under fjolåret. 2016 redovisade bolaget ett negativt resultat på 23,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en förlust på 12,3 miljoner kronor under 2015.

Att förlusten ökat är naturligt, menar Christopher Barnekow.

"Året präglades av stora satsningar. Vi har byggt ett nytt kontor i USA, samtidigt som vi har satsat på två nya affärsområden.”

Det ena området, som Barnebys arbetat med i över ett års tid nu, är ett nytt typ av auktionssystem som riktar sig direkt till auktionshusen. Tanken är att auktionshusen själva ska kunna sköta sina auktioner och transaktioner, istället för att ta hjälp av aktörer – och i Barnebys fall konkurrenter – som Auctionet och brittiska The saleroom.

“Auktionshusen har stora utmaningar med sin tekniska infrastruktur och effekten har blivit att man lagt upp sina auktioner via tredjepartsplattformar som svenska Auctionet. Men problemet då är att de ger bort sin business. De låter någon annan sköta transaktionen, de har inte kontroll över sin SEO eller sitt varumärke”, säger Christopher Barnekow, som berättar att det nya systemet heter Skeleton.

“Att ha en egen sajt är alltid att föredra.”

Det andra området som Barnebys satsar på är en värderingsfunktion, där användare kan skicka in objekt som anslutna auktionshus sedan kan värdera.

“Den lanserar vi brett om några veckor. Men hittills har det gått väldigt bra, vi får in 150 förfrågningar varje dag.”

Hur har 2017 sett ut för bolaget hittills?

"Det går väldigt bra. Under det första kvartalet ökade intäkterna med 52 procent, samtidigt som våra marknadsföringskostnader sjunker. Det här året kommer att präglas av en lite mer defensiv strategi inför vår större uppskalning nästa år."

Läs mer