Sök

Så här går det för Heatons e-sportlag Ninjas in pyjamas

Ninjas in pyjamas

Ninjas in pyjamas spelare samt Emil "HeatoN" Christensen. Foto: TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

På pappret står omsättningen stilla för Ninjas in pyjamas – men enligt vd:n speglar inte siffrorna verkligheten.
"Det har varit ett väldigt bra år och gått enligt plan”, säger vd:n Hicham Chahine.

Allt började som ett hobbylag i Counter-strike. I dag har Ninjas in pyjamas, eller NiP, utvecklats till ett professionellt företag som växer i omsättning. Man kan beskriva det som en paraplyorganisation för ett flertal lag inom e-sport, en stekhet sektor som även mediejättar som MTG försöker kapitalisera på.

Förra året nådde Ninjas in pyjamas gaming en omsättning på 17,6 miljoner kronor och ett resultat på 560.000 kronor. 2015 landade omsättning och resultat på 18 miljoner respektive 700.000 kronor.

Enligt vd:n Hicham Chahine, speglar inte de siffrorna verkligheten rättvist.

“Tidigare låg samtliga intäkter i NiP men under året har vi delat upp dem i individuella spelarbolag. Vi har gjort det för att få bättre internkontroll. Spelarna drar in allt mer pengar på individuella uppdrag, de blir mer och mer som vanliga idrottsatleter. Det kan vara sponsorer som endast sponsrar en enskild spelare och inte hela NiP. Spelarna kan också ha egna intäkter från reklamuppdrag och streaming,” säger Hicham Chahine.

Lägger man ihop alla enskilda spelarbolag och räknar ihop dem med omsättningen för NiP så handlar det om 27 miljoner kronor för 2016, enligt Hicham Chahine. Den omsättningsökningen är han nöjd med.

“Ja, det har varit ett väldigt bra år och gått enligt plan. Vi räknar med att ha en okej tillväxt även i år, NiP som bolag bör hamna runt 32 miljoner i omsättning i år”, säger Hicham Chahine.

Ninjas in pyjamas tjänar pengar genom sponsorintäkter, streaming, royalties (exempelvis sälj av produkter som NiP har med spelutvecklare eller sponsorer) och intäkts-split i form av tv-rättigheter och biljettförsäljning. Intäkterna kommer även från merchandise (försäljning av kläder, muggar och energidrycker) och datortillbehör.

Huvudkontoret är lokaliserat till Landskrona, där dotterbolaget Xtrfy huserar. Xtrfy säljer bland annat möss och tangentbord för gamers och omsatte på egen hand 8,6 miljoner kronor jämfört med 6 miljoner under 2015.

En av världens största Counter-strikestjärnor, Emil “HeatoN” Christensen är näst största ägare i NiP.

“Hans roll går till stor del ut på att vara en ambassadör för laget genom att delta i aktiviteter för sponsorer och partners. Han hjälper även till att rekrytera nya spelare”, säger Hicham Chahine.

Ninjas in pyjamas tog förra året in 5 miljoner kronor i riskkapital. I affären värderades bolaget till 105 miljoner kronor.

Värderingen innebär att Emil "HeatoN" Christensens innehav värderas till strax under 43 miljoner kronor.

Läs mer