Sök

Mat-appen Waitress stänger ner: "Extremt många på liten marknad"

Waitress

Grundarna till mat-appen Waitress, Jeremias Andersson, Daniel Eriksson och Alexander Yngling Foto: Henrik Montgomery Foto: TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Matkampen i Stockholm har skördat ännu ett offer, kan Breakit avslöja.

I Stockholm är konkurrensen mellan mat-apparna stenhård. Aktörer som Uber Eats, Foodora, Wolt, Onlinepizza och Hungrig är alla spelare som vill göra det lättare för hungriga stockholmare att beställa hem mat.

Nyligen tvingades mat-startupen Saffron stänga sin verksamhet, delvis som ett resultat av den tuffa konkurrensen.

Nu står det klart att ytterligare en aktör tvingas lägga ner.

Det handlar om Waitress, som har utvecklat en app där användare kan beställa lunch och därefter hämta upp maten på restaurangen utan att behöva stå i kö. Ägarna har nu beslutat sig för att likvidera bolaget.

Det framgår av bolagets färska årsredovisning som Breakit har tagit del av. Uppgifterna bekräftas av medgrundaren Daniel Eriksson.

“Det jag kan säga är att Waitress i sin nuvarande form kommer att upphöra. Vad som händer med tillgångarna i bolaget kan jag inte kommentera”, säger Daniel Eriksson till Breakit.

Waitress har de senaste åren arbetat med ett 60-tal restauranger i Stockholm. Bolaget har även samarbetat med shoppinggalleriorna Kista Galleria och Mall of Scandinavia. Enligt bolaget har man hittills serverat närmare 50.000 kunder.

Men intäkterna har uteblivit. Bolaget redovisade ett förlustresultat på närmare 7 miljoner kronor under 2016, med en nettoomsättning på 408.000 kronor.

Det kan jämföras med 2015, då bolaget omsatte 118.000 kronor med en förlust på 4 miljoner kronor.

“Dessa samarbeten har trots olika kampanjer och events inte givit de antal köp via appen som förväntades vilket bland annat beror på för få besökare i galleriorna”, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Konkurrensen från jättar som Foodora och Uber Eats har även spelat in, förklarar Daniel Eriksson.

“Det är extremt många på en liten marknad. Det har såklart påverkat".

I hopp om att rädda bolaget har Waitress den senaste tiden försökt skruva om sin affärsmodell. Istället för att vara en konsumentapp har bolaget arbetat med att bli en så kallad white label-lösning där restauranger som vill ha en egen app skulle kunna använda sig av Waitress teknik.

“Dock så visade sig tekniken för den nya strategin vara mer komplicerad att utveckla än väntat och på grund av bristande resurser lyckades vi inte leverera enligt förväntan”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Var det här ett tufft beslut att fatta?
“Att likvidera ett bolag gör man sällan av önskvärda skäl. Så det är klart, i det här fallet hade man hoppats på att man skulle vara någon annanstans än var vi är nu", säger Daniel Eriksson.

Bolaget grundades för tre år sedan av Daniel Eriksson, Alexander Yngling och Jeremias Andersson. Bland investerarna återfinns bland annat Lina von Post, som driver bolaget Nära Hjärtat och som har en bakgrund på Academic Work.

Daniel Eriksson driver även klockbolaget Mockberg tillsammans med sin syster Elvira Eriksson.

Läs mer