Storägaren Lage Jonason om Urb-its nedskärningar: "Har rensat upp i IT-floran"

Breakit - Storägaren Lage Jonason om Urb-its nedskärningar: "Har rensat upp i IT-floran"

Lage Jonason är huvudägare i Urb-it.

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Bara en månad efter börsnoteringen kommer beskedet: Leveranstjänsten Urb-it ska säga upp personal och förändra organisationen för att spara 30 miljoner kronor.

Urb-it är ett av Sveriges tyngst backade startupföretag. Bolaget har en rad miljardärer i ägarlistan och tog senast i slutet av juni in ytterligare 110 miljoner kronor i riskkapital.

Nu ska företaget, som med hjälp av cykelbud hjälper fysiska butiker att skicka varor till kunderna, genomföra flera snabba förändringar.

För det första slutar den 28-årige vd:n Fredrik Warstedt, som tillträdde så sent som i maj.

Huvudägaren Lage Jonason kliver in som tillfällig vd.

“Det handlar om icke arbetsrelaterade hälsoskäl. Jag vill inte diskutera hans hälsotillstånd i detalj med medier. Det jag kan säga är att vi har diskuterat det här i styrelsen de senaste veckorna, och vi har kommit fram till att vi måste gå med på hans begäran om att lämna. Det är tråkigt, för Fredrik har gjort ett bra jobb och vi gillar honom”, säger Lage Jonason om vd-bytet.

Lage Jonason slutar samtidigt som ordförande. Den posten tas över av Anna Wikner, med ett förflutat på matsajterna Mathem och Tasteline.

Urb-it ska nu spara 30 miljoner kronor på årsbasis genom en omorganisation.

När Breakit når Lage Jonason på måndagsmorgonen före börsens öppning vill han inte berätta några detaljer om vilka anställda som berörs – men han ger en generell bild.

Lage Jonason säger att huvuddelen av besparingarna ska ske genom att vissa IT-projekt inom Urb-it skjuts upp eller läggs ner.

"Man kan säga såhär: När man ägnar sig åt forskning och utveckling generellt finns det alltid önskemål, eftersom allt i teorin är möjligt att utveckla, om att man ska bygga en lång rad olika saker. Man måste fråga sig: 'Vad är nödvändigt, och vad är överflödigt?'. Nu har vi rensat upp i IT-floran”, säger han.

Dessutom ska bolaget förändra sin process för att skaffa nya kunder. Urb-its kunder är handlare, till exempel klädbutiker i större städer, som vill få hjälp med att skicka ut skjortor och blusar till kunderna på kort tid.

Urb-it finns i tre städer. Arbetet med att få handlare att nappa på erbjudandet har gått bättre i Paris än det har gått i Stockholm och London.

“Det handlar om ett effektivare sätt att hitta och bearbeta retailers (handlare). I Paris har vi haft relativt stora framgångar med kunder, och vi har lyckats komma i gång snabbare med volymaffären än i Stockholm. Nu vrider vi om strategin generellt, mot att bearbeta vissa utvalda retailers lite mer”.

Så det handlar om att fokusera hårdare på ett färre antal utvalda handlare?
“Man måste börja i ett bestämt hörn av marknaden, och fokusera hårdare där”, säger Lage Jonason.

Att ett företag går ut med en stor omorganisation bara en månad efter en börsnotering är ovanligt.

Lage Jonason säger dock att det inte var möjligt att genomföra förändringen före noteringen den 7 juli – helt enkelt eftersom styrelsen då ännu inte hade insett vad som behövde göras.

“Det här är en analys som har vuxit fram under juli månad. Det är klart, det finns alltid folk som tycker att man kunde ha kommit på saker och ting tidigare, men vi kom på det här i juli. Då tycker jag att det är bra att vi agerar snabbt och vidtar åtgärder”

Kan du förstå om någon som investerade vid börsnoteringen är kritisk till att ni inte kommunicerade det här tidigare?
“Jag förstår inte riktigt det synsättet. Det är ju inte så att hela svenska folket äger aktier i Urb-it, utan vi har runt 250 aktieägare som är berörda och huvuddelen av dem är stora aktieägare. Jag tror att de tycker att det är bra att styrelse och ledning agerar för att göra företaget mer effektivt, så fort vi inser vad som borde göras”.

Det här förändringsbehovet, ni såg alltså inte det förrän i juli?
“Analysen har vuxit fram under juli. Det vore ju fantastiskt om man kunde komma på goda idéer ännu tidigare, men ett företag är inte en statisk massa utan det förändras löpande. En klok person måste kunna ändra sig när man får ny information”.

Hur känner du nu om Urb-its framtid?
“Jag är fylld av optimism och det finns mycket kämpaglöd i företaget. Den här förändringen är positiv, eftersom vi blir mer fokuserade”, säger Lage Jonason.

När Stockholmsbörsen öppnade på måndagen sjönk Urb-its aktiekurs svagt, med 1,4 procent.

Så sent som i maj, innan börsnoteringen, valde Lage Jonason själv att medvetet sänka värderingen på sin leveranstjänst. Kort därefter petades medgrundaren Mats Forsberg från vd-posten.

Den händelserika perioden i bolaget beskrevs kort senare av Lage Jonason med det klassiska citatet: "Det dammar alltid efter en bra häst".

Läs fler artiklar
LÄS MER