Sök

Starkt första halvår för Epidemic Sound – ökar med 100 procent

Epidemic Sound

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Musiktjänsten avslöjar nya hårda siffror.

Epidemic Sound växer så det knakar. Under fjolåret ökade omsättningen med över 70 procent till 54 miljoner kronor – och i år har försäljningen ökat ännu mer. På rullande tolvmånadersbasis har omsättningen växt till 100 miljoner kronor. det innebär en ökning med hela 106 procent jämfört med 2016.

“Vår modell för licensiering av musik bevisar sig om och om igen och är extremt skalbar. Vi förväntar oss kraftig tillväxt i användarantal och omsättning under året. 2017 ser hittills väldigt lovande ut, säger Oscar Höglund, medgrundare och vd på Epidemic Sound i en kommentar.

Verksamheten gick förra året nästan runt. Förlusten blev marginella 178.000 kronor vilket ska jämföras med förlusten på 10 miljoner kronor 2015. I samband med att Epidemic Sound redovisar sitt årsbokslut meddelar bolaget också att man gör en nyemission på 10 miljoner kronor. Pengarna kommer från de existerande ägarna vilket innebär att bland andra riskkapitalbolaget Creandum och Paradox-grundaren Fredrik Wester är med i rundan. Kapitaltillskottet kommer att användas för att ytterligare accelerera tillväxttakten.  

Epidemic Sounds affärsidé är att köpa in och producera musik och ljudklipp, som de sedan distribuerar via sin digitala plattform till tusentals sajter, produktionsbolag och butiker världen över. Genom att själva äga rättigheterna fullt ut behöver användarna av musiken inte betala några avgifter till rättighetsorganisationer som exempelvis STIM.

Läs mer