AT&T följer trenden – USA:s näst största mobiloperatör satsar på tv

Breakit - AT&T följer trenden – USA:s näst största mobiloperatör satsar på tv
Chris Penrose och Glenn Lurie Foto: Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

För att kunna möta den ökade konkurrensen ska AT&T satsa på tv.
"Det är viktigt att få exklusivt innehåll", säger AT&T:s vd Glenn Lurie när vi träffar honom under ett besök i Stockholm.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Nätoperatörer försöker hitta nya sätt att diversifiera sig från varandra på en marknad med allt större spelare. De amerikanska jättarna är inga undantag.

Precis som många andra mobiloperatörer har AT&T börjat titta på sätt att jobba med företag som skapar film och musik. För ett tag sedan köpte AT&T:s konkurrent Verizon företaget AOL som bland annat äger Techcrunch. I Sverige har Telia köpt in sig i Spotify.

“Det är viktigt att få exklusivt innehåll. Det ger en fördel och är den del av diversifieringen gentemot andra bolag. Innehåll kommer att spela en nyckelroll i konkurrensen”, säger Glenn Lurie, vd för AT&T som är på Sverigebesök.

AT&T är mitt uppe i processen med att köpa företaget Directv, ett satelittv-bolag med drygt 30 miljoner kunder. Directv äger också tv-rättigheterna till den nationella ligan i amerikansk fotboll (NFL).

“Att kunna ha den typen av innehåll driver verkligen abonnenter till oss", säger Chris Penrose som är chef för AT&T:s satsning på internet of things.

Enligt honom och Glenn Lurie är bolaget även är öppet för samarbeten med andra företag i alla storlekar, från deras gamla partner Ericsson till små startups.

“Ett problem med att vara AT&T är att vi är så stora. Vi har jobbat hårt för att det ska vara enkelt även för små företag att komma i kontakt med oss”, säger Glenn Lurie.

Satsningen på tv är inte det enda sättet som AT&T försöker konkurrera med andra bolag på en allt tuffare marknad. Både Glenn Lurie och Chris Penrose tror att ett uppkopplat hem där flera enheter kan kopplas upp på nätet och till varandra genom en central enhet är framtiden.

“Vi var en av de första “carriers” som satsade på internet of things när vi började jobba med det för åtta år sedan. Vi såg att människor började använda Kindle. De fick en bok skickad till sig digitalt, men brydde sig inte om tekniken bakom”, säger Glenn Lurie.

“Omedveten uppkoppling” fyller Chris Penrose i.

Båda hävdar att bolaget ligger långt framme när det gäller utvecklingen av plattformar för att kunna koppla upp olika typer av föremål, alltifrån soptunnor till bilar.

AT&T har tecknat avtal med bland andra Volvo för att förse företaget med hårdvara för uppkopplade bilar. Chris Penrose uppskattar att det 2017 kommer att finnas 10 miljoner bilar med hårdvara från AT&T. Både han och Glenn Lurie säger att det bara är början.

“Allt som har ström kommer att vara uppkopplat”, säger Glenn Lurie.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel