Sök

Milstolpe för Wrapp – kvarts miljon användare är passerat

WrappMarknadsföring

Aage Reerslev, vd på Wrapp. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Wrapp får fart på användarsiffrorna – nu riktar bolaget blicken mot Europa.

Resan har varit tuff och lång för startupbolaget Wrapp. Bolaget har vid flera tillfällen fått återuppfinna sin produkt men på senare tid verkar man ha hittat något som funkar.

“Vi hade egentligen samma ambition med produkten nu som från början men idag är tjänsten byggd mot konsumenter på ett annat sätt. Nu har vi kopplat upp oss mot bankerna direkt fast grundidén är fortfarande att jobba med ‘performance based marketing’ (prestationsbaserad marknadsföring reds. anm.)”, säger Aage Reerslev, vd på Wrapp.

Den nuvarande tjänsten är en app som användaren kopplar till sitt bankkort. För att kunna använda appen krävs det att man har sitt konto hos en bank som Wrapp samarbetar med. Sedan registreras alla transaktioner och anslutna företag får sedan möjlighet att ta del av informationen för att skicka erbjudanden till användarna.

“Tänk ett exempel: Om du är med på ett frequent flyer-program hos ett flygbolag. Då vet de att du flyger ofta. Men det du egentligen vill är att alla flygbolag ska veta att du flyger mycket. Din profil ska bli sedd för den du är, utan att du behöver lämna ut namn och nummer till alla. Då kan din data jobba för dig, inte bara hos ett flygbolag utan hos alla”, säger Aage Reerslev.

Wrapp tjänar pengar på att företag köper reklam riktad till användarna i appen.

Förra året gjorde hade bolaget relativt blygsamma intäkter. 3,7 miljoner kronor landade försäljningen på.

“Vi omsatte inte jättemycket förra året men det går skarpt uppåt kan man lugnt säga”, säger Aage Reerslev.

Samtidigt gjorde bolaget en förlust på drygt 48 miljoner kronor.

“När man gör ganska avancerade tjänster och direktintegrationer mot sex banker krävs det mycket utveckling. Vi investerar också hårt i maskininlärning”, säger Aage Reerslev som en kommentar till de höga kostnaderna.

I vintras fick bolaget bland annat in Collector bank och Länsförsäkringar bank som investerare och samarbetspartners. Appen är även tillgänglig för kunder hos Nordea, Danske bank, Sodexo och finska Aktia.

Sedan de nya samarbetena fallit på plats har bolaget sett en kraftig ökning i antalet användare. Nu har bolaget över 250.000 registrerade användare.

“Någon månad tillbaka var det 14 procent som var inne i appen varje dag och över 50 procent som öppnade appen mer än en gång i veckan. Vi ser en extremt hög användning av tjänsten”, säger Aage Reerslev.

Än så länge finns appen i Sverige och Finland. Under året hoppas bolaget att kunna ta sig till Norge och Danmark också. Sedan väntar Europa.

“Vi ser framför oss en mycket snabbare utrullning där än i Norden. Det beror delvis på de nya regelverken GDPR och PSD2 som gör det möjligt för oss att växa utan samarbetsavtal med bankerna. Det ligger fortfarande ett år bort innan det implementeras”, säger Aage Reerslev.

Läs mer