Sök

Widespace krymper och gör 96 miljoner i förlust

Widespace

Patrik Fagerlund. Foto: Sara Lindh.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Mobilannonsbolaget Widespace har svängt om affärsmodellen – men tappar i omsättning och redovisar en förlust på 96 miljoner kronor.
"Vi jagar den nya modellen dag för dag", säger medgrundaren Patrik Fagerlund.

Svenska Widespace säljer annonser i mobilen och erbjuder även andra aktörer att annonsera med hjälp av företagets digitala plattform.

Widespace har tio år på nacken, och just 2016 är nog inte ett år som företaget blickar tillbaka på med någon större glädje.

Förluster gjorde att man tvingades skrota sin USA-satsning, efter att ha fått in 147 miljoner kronor , och under förra våren varslades 30 av bolagets då 220 anställda.

Vinden har ännu inte vänt. Det färska bokslutet för 2016 visar att Widespace gör en förlust på 96 miljoner kronor, att jämföra med förlusten på 94 miljoner kronor 2015.

Samtidigt minskade företagets omsättning under förra året, till 308 miljoner kronor från 354 miljoner kronor 2015.

”Som du ser i resultatet var det inte det vi hade förväntat oss, och det var därför vi omorganiserade och var tvungna att säga upp personal", säger Widespaces vd och medgrundare Patrik Fagerlund.

Han menar att det tar ett tag innan den nya organisationen sätter sig – och att kostnadsutsikterna i år ser helt annorlunda ut. 

"Du sitter med den gamla finansiella kostnadsstrukturen tre fjärdedelar av året, och det är även ett tapp i försäljningen för 2016”, förklarar han. 

Widespace har tidigare meddelat att man ska hårdsatsa på att sälja sin tekniska plattform Summit så att andra aktörer kan annonsera genom den.

Plattformen är ett verktyg för köp och sälj av annonser och använder en algoritm för rikta annonser mot specifika miljöer och målgrupper. 

Patrik Fagerlund förklarar att desktopteknologi för banner-annonsering fungerar sämre i mobilen vilket kräver en specifik teknik.

Konkurrensen är knivskarp men grundaren menar att Widespace är ledande när det kommer till att erbjuda en plattform som riktar sig mot just mobilannonsering av banners på publicisters sajter.  

”Det vi försöker göra är att adressera grupper genom att leverera en plattform för att vara superstarka i mobilen. Det har tagit tid, men vi har sett de första tecknen på att det flyger med försäljning av plattformen”, säger Patrik Fagerlund. 

Nu har Widespace ett 50-tal kunder kopplade till plattformen. Bland de större aktörerna återfinns den franska publicisten La Place Media och Big Mobile, ett annonssäljbolag som är verksamt i Australien, Nya Zeeland och Sydostasien.

Det betyder dock inte att Widespace har övergett sin gamla verksamhet inom klassisk annonsförsäljning – något man kommer att fortsätta med så länge det går, menar Patrik Fagerlund. 

”Vi bygger snabbt mot att Summit kommer står för majoriteten av vår omsättning, men vi är inte riktigt där än”, säger han.

Grundaren vill inte uttala sig om huruvida Widespace kommer att vända till lönsamhet snart.

"Vi jagar den nya modellen dag för dag, och det är där vi befinner oss nu. Vi vill få avkastning för det vi investerat i teknologi för mobilannonsering. Vi har ett väldigt starkt mobilspecifikt erbjudande, speciellt i en värld som mer och mer drivs av mobilen", säger han

I dag har Widespace över 120 anställda och fysiska kontor i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Storbritannien och Frankrike. 

"Förr var expansionen kopplad till personal. I nuläget vill vi inte sätta upp bolag i nya länder utan låter istället nya aktörer jobba med plattformen", säger Patrik Fagerlund.

I våras tog Widspace in ytterligare 33 miljoner kronor.

Finns det planer på att ta in fler investerare? 

”Om vi ser att det finns en möjlighet som passar med det vi vill göra så går vi i den riktningen", säger Patrik Fagerlund.

Svenska Industrifonden och Northzone är sedan tidigare stora investerare i Widespace.

Läs mer