Alibaba lanserar tre fysiska gallerior

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Alibaba har lanserat tre nya stormarknader i Peking och Shanghai som en del av bolagets New Retail-strategi, rapporterar CNBC som hänvisar till ett uttalande från bolaget under måndagen.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

I stormarknaderna vid namn Hema kommer kunder att handla, äta och beställa matvaror för leverans från deras mobiltelefoner samt använda Alipay som betalningslösning. Medan butikerna ser ut som vanliga närbutiker, berättade Alibaba att varje artikel har streckkoder som kan skannas för att visa pris och produktinformation.

"Vi tror att framtiden för New Retail kommer att vara en harmonisk integration av online och offline, och Hema är ett utmärkt exempel på den här utvecklingen som äger rum", säger Daniel Zhang som är vd för Alibaba Group i ett uttalande.

Hema introducerades 2015 som ett försök att återuppfinna traditionella stormarknader. I dagsläget finns 13 stycken i de kinesiska städerna Shanghai, Peking och Ningbo och de tjänar kunder inom en radius på 3 kilometer i syfte att säkerställa kortare leveranstider.

Vissa analytiker förväntar sig att Alibabas strategi ska skifta marknadens fokus till Kinas betydande antal konsumenter som fortfarande handlar offline.

Analytikern Julia Pan hos UOB Kay Hian skrev i en analys i fredags att det sannolikt kommer uppstå nya New Retail-butiker i Kina efter att Alibaba tillkännagivit sin satsning på området.

http://www.cnbc.com/2017/07/18/alibaba-hema-stores-blend-online-and-offline-retail.html

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel