Sök

MTG:s spel- och Youtube-del når lönsamhet om ett halvår

MTG

Youtube-profilen Clara Henry samt e-sportstjärnorna i Ninjas in Pyjamas. Foto: Stina Stjernkvist/John Locher/TT.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Mediejättens digitala affärsområde MTGx blir lönsamt redan under fjärde kvartalet i år. Det skriver bolaget i sin senaste årsredovisning.

Kinnevik-bolaget MTG har i många år jobbat med att följa de ändrade konsumentbeteendena bort från traditionell tv till digitala underhållningsformer. Inom affärsområdet MTGx har man satsat tungt på e-sport, onlinespel och youtubenätverk, genom en rad olika förvärv.

Nu visar det sig att de stora investeringarna är på väg att bära frukt på sista raden.

I bolagets rapport för andra kvartalet 2017 berättar man att MTGx förväntas vara lönsamt under fjärde kvartalet i år.

“Vi är på en väldigt spännande resa just nu där produkterna går väldigt bra. Vi räknar med att e-sportgrenen växer med 40 procent under årets andra hälft, samtidigt som vi har samarbeten med bland annat Facebook och Twitter på gång”, säger Jörgen Madsen Lindemann, vd på MTG.

Jämförelsevis gjorde MTGx en rörelseförlust på 53 miljoner under andra kvartalet och omsatte 610 miljoner kronor.

Den kommande resultatförbättringen förklaras framförallt med att e-sportevenemangen som ordnas av portföljbolagen ESL och Dreamhack är koncentrerade under hösten.

På så sätt skulle man kunna se fjärde kvartalet som en något “dopad” period.

Förväntar ni er fortsatt lönsamhet under hela 2018 eller är intäkterna framgent säsongsbetonade?
“Vi har inte sagt något om 2018 än. VI har ingen ambition att affären ska påverkas av säsong. Däremot kommer det vara skillnader från kvartal till kvartal bland annat baserat på när i tiden vi placerar våra e-sportevenemang”, säger Jörgen Madsen Lindemann.

En annan viktig faktor för MTGx tillväxt är förvärvet av spelstudion Innogames.

Under andra kvartalet exploderade MTGx omsättning, från 360 miljoner förra året till 610 miljoner i år. Det är en ökning med 250 miljoner kronor, varav Innogames stod för 236 miljoner kronor.

“Bolaget har presterat otroligt bra med flera nya spel på väg ut. Innogames har vuxit med 32 procent och gjort ett rörelseresultat på 9 miljoner euro (82 miljoner kronor reds. anm.) på helåret”, säger Jörgen Madsen Lindemann.

Även det svenska Youtube-nätverket Splay lyfts fram som snabbväxande i kvartalsrapporten, men inga detaljerade siffror avslöjas av MTG.

Läs mer