Sök

Sega siffror för Schibsted – fortsätter skylla på Servicefinder

ServicefinderSchibsted

Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Servicefinder har blivit en tung ryggsäck att bära för Schibsted. I sin kvartalsrapport fortsätter mediejätten att peka ut tjänsteförmedlaren som boven bakom den långsamma tillväxten inom sitt affärsområde.

Under tisdagsmorgonen stod det klart att Schibsted säljer sitt ägande i söktjänsten Hitta.se. 

Beskedet kom i samma veva som den norska mediejätten presenterade sin rapport för det andra kvartalet. 

Det var 2011 som mediekoncernen köpte 70 procent av Servicefinder och slutligen förvärvade hela bolaget hösten 2016. En affär som dessvärre har kommit att bli ett sänke för Schibsted. 

Missnöjet håller i sig och i sin delårsrapport pekar mediekoncernen åter igen ut Servicefinder som boven för den långsamma tillväxten. 

Servicefinder ingår i affärsområdet Online Classifieds, där även Blocket och Byt Bil ingår. Intäkerna i Sverige för det andra kvartalet landade på 283 miljoner svenska kronor, en ökning med 1 miljon kronor jämfört med motsvarande period förra året. 

"Den långsamma tillväxten var delvis ett resultat av minskad omsättning för Servicefinder", skriver Schibsted i rapporten.

Utan Servicefinder hade det svenska affärsområdet nått en tillväxt med 3 procent under det andra kvartalet. Schibsted pekar på bilar och jobb, det vill säga Byt Bil och Blocket, som de drivande tillväxtområdena.

Det så kallade EBITDA-måttet, som är rörelseresultat före ned- och avskrivningar, faller med 5 procent jämfört med förgående period och landar på 53 procent. Utan Servicefinder hade resultatet landat på 56 procent.

Läs mer