Suzan Dil: Vi vill förändra en marknad som stått stilla länge

Breakit - Suzan Dil: Vi vill förändra en marknad som stått stilla länge
Suzan Dil. Foto: Press.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Teamtailor vill hjälpa företagen att framstå som attraktiva arbetsgivare. I veckans 17 frågor får du lära känna bolagets marknadschef, Suzan Dil, lite närmare.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

1. Vad gör företaget du jobbar på?

“Teamtailor är en helhetslösning för företagsrekrytering. En mjukvarutjänst som möjliggör att företag digitalt kan attrahera och hantera kandidater, bygga relationer, och anställa rätt personer”.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord.

“Personlig, kreativ, transparent, ärlig och målinriktad”.

3. Vad har varit din största utmaning hittills?

“Det finns alltid en lista på ytterligare saker jag skulle vilja göra, utmaningen är att välja rätt. Dessutom jobbar jag ständigt med att optimera min tid för att hinna med mer”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?

“De ledare som inte förstår att de tidigare, nuvarande och framtida medarbetarna är det viktigaste på ett företag. Bygger man inte upp företagets medarbetarengagemang är det svårt att bygga ett välmående företag”.

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du började på Teamtailor?

“Att den där tiden i början skulle vara så otroligt betydelsefull för oss. Vi la den viktiga grunden för vår kommunikation under de sena kvällarna när vi jobbade utan att ha några ögon på oss. Jag hade velat njuta mer av den tiden. Det är först i efterhand när vi växer både inom Sverige och internationellt, som jag verkligen kan uppskatta grunden det arbetet gav oss”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som ledare?

Jag har fått höra att jag ska ‘jobba på ett stort och tryggt företag istället’. Men att jobba på en startup har gett mig möjligheter att växa så mycket snabbare än jag hade haft på ett stort bolag”.

7. Vad är den mest lyckade förändringen du genomfört och varför funkade det?

“Eftersom vår produkt inte bara är ett rekryteringsverktyg utan ett verktyg för att transformera hur företag rekryterar, är det viktigt att vi snabbt får alla att förstå helheten av vår lösning. Så vi beslöt oss tidigt för att inte bara marknadsföra vårt verktyg som ett hjälpmedel för att hantera och sortera ansökningar, utan som något som kommer förändra företagens sätt att attrahera kandidater och bygga team. Det sättet att kommunicera har funkat. Marknaden är redo för en förändring efter år av tråkiga HR-verktyg utan större visioner”.

8. … och den minst lyckade?

“De få gånger vi har vacklat i vår starka tro på att vi gör rätt saker. Då har vi tenderat att dra mot mer traditionella marknadsaktiviteter som inte fungerar för oss, vi är helt enkelt inte den typen av bolag. Men det har varit väldigt lärorikt och gjort oss säkrare på att det vi gör är rätt”.

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?

“Lägg ner. Det är otroligt viktigt att veta när något inte fungerar, och ta det modiga beslutet att avsluta. Efter det skulle vi i teamet gå igenom varje detalj för att hitta vad det var som gjorde att det inte fungerade den här gången”.

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din karriär?

“När det är dags att lämna en arbetsplats. Det är alltid tungt att lämna något som man jobbat hårt för att bygga upp, särskilt gemenskapen med kollegorna. Men det är en bitterljuv känsla, jag är glad över alla steg jag tagit”.

11. Hur reagerar du på negativ stress och när hände det senast?

“Det hände senast för ungefär två veckor sedan. Då blir jag spänd i nacken och går helst ut på en promenad och rensar tankarna, så att jag sen är redo att ta kontroll över stressen och agera”.

12. Scenario: 2017 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?

“Det absolut första jag skulle köpa är en resa för hela familjen och mig till ett varmt ställe vi alla vill till. På flyget skulle jag överraska alla familjemedlemmar med de senaste teknikprylarna. Min mamma och min moster går snart om mig i intresse för ny teknik”.

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?

“Vi firar alla våra rekord genom att samlas och prata om hur vi satt rekordet, och uppmärksamma de som gjort extra bra ifrån sig. Ibland firar vi med tårta och skålar i något gott. När vi slår riktigt stora rekord åker hela teamet utomlands på en resa. Förra året var vi i Aten, och i år har vi slagit ännu större rekord, så vi får se var det bär av”.

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?

“Att vi i våra marknadsaktiviteter inte ska lyckas förmedla och kommunicera vår vision att i grunden förändra ett område som många sett som stillastående under många år”.

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?

“Att växa på rätt sätt. Det går snabbt för oss nu, och varje beslut om riktning får ännu större vikt. Dessutom växer vi på flera andra marknader än i Sverige, vilket innebär nya och roliga utmaningar för oss”.

16. Vad gör du om tio år?

“Jag sitter i en sådan här intervju och pratar om företaget jag själv grundat. Dessutom sitter jag på middagar och skryter lite ocharmigt mycket om att jag var med och startade upp Teamtailor som då kommer vara världsledande inom rekryteringslösningar”.

17. Vem skulle du vilja se i en sån här intervju – och vad vill du veta?

“John Hanke, vd på Niantic som förra året släppte den massiva succén Pokémon Go. Det skulle vara intressant att höra hur de hanterade stressen av att ha så många användare så tidigt efter lansering, men framförallt vad strategin är nu för att återaktivera den stora delen användare som inte längre spelar”.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel