Sök

Fotbolls-EM är i gång – startupen Bet11 vill förändra hur vi bettar på matcher

Bet11BettingFotboll

Foto: Patric Söderström/TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Bet11 vill göra fotbolls-betting roligare och backas upp av svenska ängelinvesterare.
"Vi är övertygade om att det kommer tilltala fotbollsälskare världen över", säger medgrundaren Jim Lind.

Utvecklingen inom fotbolls-betting går alldeles för långsamt. Det tycker Jim Lind som är medgrundare till betting-plattformen Bet11. 

”Antingen är det ett kryss, en tvåa eller något form av odds eller livebetting. Det är i stort sett de erbjudandena som funnits på marknaden", säger Jim Lind.

I höst lanseras Bet11 och bakom det Malta-baserade bolaget står även Georg Westin, som bland annat arbetat med spelbolaget Casino Heroes, ängelinvesteraren Björn Evers samt Greg Tsakiris.

Jim Lind beskriver plattformen som en hybrid mellan betting och underhållning där användarna kan utmana utvalda personer samt tävla om och lägga upp en gemensam spelpott.

Mer socialt betting, alltså.

Konceptet går ut på att medlemmarna dagligen skapar en laguppställning med 11 fotbollsspelare från Europas stora ligor, där resultatet baseras på hur spelarna presterar i sina matcher i verkligheten. Du får poäng för en rad aktiviteter, exempelvis plus för mål och minus för insläppta bollar.

Jim Lind menar att Bet11 kombinerar möjligheten att vinna pengar med den intellektuella utmaningen att välja den bästa spelaren.

"Det är mer än att bara spela på vilket lag som ska vinna. Vi applicerar klurigheter där du kan var smartare än din motståndare”, säger Jim Lind.

I höstas tog bolaget in 350.000 euro genom en nyemission, motsvarande 3,3 miljoner svenska kronor, men Jim Lind vill inte avslöja namnen på investerarna. 

"Det är till viss del grundarna, sedan är det professionella privata ängelinvesterare. Primärt svenska investerare", säger han.

Gundarna sitter på majoriteten av ägandet i bolaget som har sin bas i Malta, ett land vars lagstiftning traditionellt lockat spelbolag. 

I höst genomförs ytterligare en runda på 500.000 euro, runt 4,7 miljoner svenska kronor, där nuvarande investerare och medgrundare går in med halva beloppet.  

Affärsmodellen går ut på att en del av den spelade potten går till Bet11, en så kallad rake.

"Hur mycket vi tar har vi inte gått ut med än, vi kommer att göra tester kring det", säger Jim Lind.

Jim Lind är medveten om att konkurrensen inom betting är hård och därför har grundarna lagt mycket krut på att skapa en social spelplattform med fokus på tävling där användarna avancerar över tid. 

"Det är den största skillnaden mot det som finns på marknaden i dag, att vi lägger mycket krut på gamification”. 

Bet11 rullas ut till hösten där ett hundratal utvalda användare kommer att prova och ge feedback. Planen är att appen ska vara tillgänglig för iOS och Android vid årsskiftet. 

För att locka användare kommer Bet11 bland annat att marknadsföra sig genom att knyta ambassadörer till sig, exempelvis fotbollsspelare som marknadsför appen.

"Vi fokuserar på att bygga en spelresa och kombinerar det med betting, vilket vi är övertygade om kommer tilltala fotbollsälskare världen över", säger medgrunaren.

Läs mer