Sök

Alibaba lanserar streamingtjänst som ska konkurrera med Netflix

Alibaba

FOTO: Flickr/Charles Chan

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Den nya betaltjänsten går under namnet Tmall Box Office och lanseras om två månader.

Det rapporterar Wall Street Journal.

Lanseringen ska ske i samarbete med kinesiska tv-tillverkare som TCL, Hisense och Haier. Plattformen kommer att sända både utländskt och lokalt innehåll, samt ett visst utbud av originalserier som produceras av Alibaba, rapporterar Wall Street Journal.

Den första originalserien som ska sändas i Alibabas tv-tjänst är ett kriminaldrama som är i liknande stil som amerikanska serier, uppger Liu Chunning. Just den serien kommer att vara gratis att titta på, men i övrigt ska 90 procent av innehållet vara endast för betalande kunder.

Det är kanske ingen jätteskräll att Alibaba ger sig in på det här området. Även om bolaget mest är känt som världens största e-handelsbolag så har Alibaba byggt upp ett helt ekosystem runt tv- och filminnehåll.

Alibaba äger bland annat en biobiljettsajt, en crowdfundingsajt inom film och sin egen filmstudio, Alibaba Pictures. Dessutom äger Alibaba 18,5 procent av Youku Tudou, en tjänst som ofta benämns som Kinas motsvarighet till Youtube.

Finwire

Läs mer