Sök

Efter uppköpet – nu ska Toca Boca kränga könsneutrala kläder

Toca BocaBarn

Foto: Toca Boca

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Det Bonnier-grundade barnspelbolaget Toca Boca breddar portföljen och börjar sälja fysiska produkter. Först ut: könsneutrala kläder hos den amerikanska lågprisjätten Target.

Det var våren 2016 som Bonnier sålde sitt Toca Boca till den kanadensiska leksakstillverkaren Spin Master. Prislappen landade på 263 miljoner kronor. 

Nu står det klart att bolaget, som skapar lekappar för barn, tar ytterligare ett kliv mot den fysiska världen. Enligt sajten Fastcodesign ska Toca Boca nu börja sälja könsneutrala kläder och prylar via det amerikanska lågprisvaruhuset Target och dess 1700 butiker.

Toca Bocas designer Mathilda Engman förklarar att man försökt implementera det digitala tänket i utvecklingen av sina nya produkter.

"Vi arbetade med alla värderingar och principer som vi använder när vi designar i den digitala världen och översatte dem till den fysiska världen", säger Mathilda Engman.

Vid försäljningen 2016 sa Ulrika Saxon, vd på Bonnier Growth Media, att Bonnier är stolta över att "ha bidragit till en lysande start-up inom ramen för ett 200-årigt medieföretag". Hon uppgav vidare att det var affärsmässigt rätt för Bonnier att lämna över stafettpinnen.  

Toca Bocas operativa chef Caroline Ingeborn säger till Techcrunch att planerna på fysiska produkter började redan hos Bonnier, men att det varit givande att arbeta med nya ägaren Spin Master. 

"De har kunnat stödja oss och erbjudit hjälpsamma perspektiv och vi ser fram emot att fortsätta arbetet med dem i framtiden", säger Caroline Ingeborn.

Toca Boca skapar sina appar i nära samarbete med sina användare, barnen, för att exempelvis ta reda på vilka färger och karaktärer som går hem. Nu har man implementerat den datan för att ta fram sina nya kollektioner och produkter.  

De nya produkterna landar i Targets butiker och online-handel den 17 juli. 

Läs mer