Din dotter måste spela datorspel – annars behåller männen makten

Breakit - Din dotter måste spela datorspel – annars behåller männen makten
Andjela Kusmuk är krönikör på Breakit.
Andjela Kusmuk
Andjela Kusmuk
Krönikör

Om techbranschen ska bli jämställd måste föräldrar låta sina döttrar spela datorspel redan i småbarnsåldern. I högstadiet är det för sent – då är flickorna redan programmerade att tänka att teknik är en killgrej.

Andjela Kusmuk
Andjela Kusmuk
Krönikör

Tänk på ett datorspel för tjejer. Om din tanke involverar glada djur i en regnbågsvärld, dominerad av färgen rosa, behöver du verkligen läsa den här texten. Är du dessutom förälder till en flicka är det ännu viktigare att du läser vidare.

För cirka 25 år sedan var det precis så företag som Mattel och Activision försökte utveckla spel för tjejer. Barbie Fashion Designer och Mary Kate and Ashley var det som fanns att välja mellan och det man troligtvis blev hänvisad till om man som tjej bad om ett datorspel i butiken.

Absolut, konceptet är vattentätt i rätt målgrupp. Men jag hoppas inte jag behöver understryka det faktum att spelen inte passade hela den kvinnliga gamer-populationen.

Låt oss i tanken resa tillbaka till tiden när vi var barn eller unga vuxna. Nog fanns det tjejer på många spelomslag under sena 90-talet och tidiga 2000-talet, men dessa var långt ifrån förebilder för unga tjejer.

"Det finns studier på att ett barn redan innan tre års ålder listar ut vad samhället förväntar sig av henne eller honom"

Vem minns inte Pauline som hjälplöst bad om assistans för att undkomma den grymme Donkey Kongs våld? Eller Peach, som konstant blev kidnappad av Bowser och tvingade Mario att resa land och rike runt för att rädda henne? Eller Zelda och Link, samma förhållande där.

Och då ska vi inte ens prata om hur kvinnor porträtteras i Duke Nukem eller GTA, något som inte bara påverkar tjejers vilja att spela datorspel, utan även killars långsiktiga kvinnosyn.

1996 slutade vi för första gången sedan Ms Pac-Man vara hjälplösa prinsessor och kunde finna en förebild (om än provokativt klädd) i Lara Croft, en kvinnlig version av Indiana Jones. Men det fortsatte under lång tid vara ett undantag att ha en protagonist som är kvinna. Anledningen till det är, i min mening, dåtidens föräldrar och deras syn på könsroller.

Det var naturligt redan under hem-pc-tiden att pappa och son använde datorn för att leka, medan mamma (och senare även dotter) använde den som ett redskap för att utföra ett arbete. Att se en dator, en konsol, en bil, en maskin som något roligt istället för enbart ett verktyg sätter tidigt sina spår.

Det finns studier på att ett barn redan innan tre års ålder listar ut vad samhället förväntar sig av henne eller honom (om någon vill läsa mer om detta lämnar jag gärna boktips). Så om en pojke får bilden av att han förväntas ha en naturlig interaktion med en dator är sannolikheten hög att han omedvetet skapar sig förutsättningar för det.

När det sedan är dags att efter många år av olika interaktionsmönster med datorn, i skolbänken lära sig knacka kod har samtliga manliga studenter ett övertag och tjejerna får kämpa hårt för att hinna ikapp.

Därför ligger det på alla föräldrar att se till så att dotter och son har en precis lika lekfull inställning till maskiner, om de vill att båda barnen ska gå in i utbildningsvärlden med lika förutsättningar. Det kommer i sin tur leda till att fler tjejer vill plugga teknik.

Framtiden ligger i att få flickor att interagera med datorer på ett nyfiket sätt i tidig ålder, och ett enkelt sätt att möjliggöra det är gaming. Därför uppmanar jag härmed alla föräldrar att uppmuntra sina döttrar att spela datorspel. Den insatsen kommer att vara av vital betydelse för din dotters framtid.

Andjela Kusmuk är e-sportskrönikör på Breakit. Hon har tidigare arbetat med att bygga upp marknadsföringskanaler och strategiska globala partnerskap på bolag som Ninjas in Pyjamas och Xtrfy samt arbetat på IGN, Aftonbladet E-sport och Dreamhack. Hon är en av grundarna till Area08. Andjela föreläser frekvent inom ämnen relaterade till e-sport och gaming och arbetar idag inom Engagement Management på Netlight samt med podcasten Nordic Gamer. 

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel