Sök

Ny rapport: Så många olyckor stoppar självstyrande bilar

TeslaMcKInseySjälvstyrande bilar

FOTO: Eric Risberg/TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Breakit ger dig full koll på det viktigast som hänt inom tech senaste timmarna.

9 av 10 bilolyckor i USA kan undvikas med hjälp av självstyrande bilar - den sensationella uppgiften avslöjas i en ny rapport från ansedda konsultfirman McKinsey.

Stämmer uppgifterna skulle besparingen bara för det amerikanska samhället uppgå till 1575 miljarder kronor. Och ännu viktigare - tusentals dödsolyckor skulle förhindras.

Uppskattningen är bland annat baserad på intervjuer med ett stort antal höga chefer inom bilindustrin. 

De traditionella bilföretagen utmanas nu av en rad techbolag som Google, Uber och inte minst Tesla. Grundaren av Tesla, Elon Musk, har tidigare förutspått att fullt ut fungerande självstyrande bilar ska finnas på marknaden inom fem år.

Statligt riskkapital ska snabbutredas

Kritiken har under många år varit hård mot hur svenska statens riskkapitalfonder sköts. En granskning som Riksrevisionen gjorde förra året visade att bara 27 procent av de statliga nyinvesteringarna hamnade i bolag som befann sig i startup-fasen.

Nu tillsätter näringsminister Mikael Damberg en utredning för att få fram skarpa förslag kring hur situationen ska kunna förbättras, skriver Dagens industri i sin papperstidning (länk saknas).

Redan den 15 juni ska utredningen vara klar och Mikael Damberg räknar sedan med att leverera förslag till riksdagen till hösten.

Almis nye vd tror på robotar

Mikael Karlsson tar över som vd för statliga Almi Invest. Han var tidigare vice vd men tar nu alltså steget upp som chef för hela organisationen.

”Att nu få möjlighet att leda organisationen in i nästa fas är otroligt kul”, säger Mikael Karlsson till Di.

Han hoppas nu att kunna dubbla Almi Invests investeringsresurser med hjälp av kapital från bland annat EU. Planen är att starta en ny fond som kommer att förfoga över 1,2 miljarder kronor.

 

Twitter ser dig - även utanför Twitter 

Twitter lanserar ett nytt annonsformat som gör att annonsören kan använda information om hur användaren agerat utanför själva Twitter-plattformen.

Om du exempelvis varit inne mycket på bilsajter senaste tiden så lär det i fortsättningen dyka upp en del bilannonser i ditt Twitter-flöde.

Twitter kallar formatet ”partner audiences” och presenterar nyheten i en egen blogg.

Läs mer