Sök

Efter succén i Sverige – nu ska Oumph börja säljas i Storbritannien

Food for progressOumph

Anna-Kajsa Lidell, medgrundare av Food for progress, bolaget bakom Oumph

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Food for Progress lanserar sin vegetariska produkt Oumph på den brittiska marknaden – samtidigt som försäljningen i Norden rusar.

Food for Progress, som bland annat står bakom det köttliknande sojaproteinet Oumph, ska ge sig in på den brittiska marknaden. 

Inledningsvis, med start i september, kommer Oumph att säljas i matkedjan Whole Foods tio brittiska butiker. Whole Foods är på väg att köpas upp av den amerikanska e-handelsgiganten Amazon.

"Det har gått över förväntan, det har gått fantastiskt bra", säger Anders Wallerman, vd på Food for Progress, om bolagets framfart.

Utöver att säljas i Whole Foods butiker kommer Oumph även att levereras till restauranger, hotell och liknande aktörer i Storbritannien. Målsättningen framöver är att lansera alla Food for Progress produkter, som är vegetariska, på den brittiska marknaden, exempelvis varumärket Beat.

"Man har varit nyfiken under ganska lång tid. Sedan sträckte ett antal aktörer, som vi lärt känna, ut handen", säger Anders Wallerman.

Anna-Kajsa Lidell och Anders Wallerman startade Food for Progress 2015, och i dag finns bolaget i samtliga nordiska länder. Företaget, som inte tagit in en krona i riskkapital, har växt med 40 procent hittills i år, enligt bolaget.

Food for Progress ingår i Ecab Invest Aktiebolag som omsatte 136 miljoner kronor och gjorde en vinst på 5,6 miljoner kronor under räkenskapsåret som avslutades augusti 2016.

"När vi stänger böckerna i år kommer vi landa på strax under 200 miljoner kronor i omsättning", säger Anders Wallerman.

I Sverige samarbetar Food for progress bland annat med restaurangkedjor som Max och Olearys.

Läs mer