Sök

Universal Avenue tvingas sparka folk: "Det är så klart tråkigt"

Universal Avenue

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Hajpad svensk startup byter strategi.

På torsdagseftermiddagen fick Breakit uppgifter om att Universal Avenue, som hittills fått in runt 125 miljoner kronor i riskkapital, gått ut med intern information om uppsägningar.

"Vad jag har förstått så sker nedskärningarna för att affärerna inte lyft samtidigt som man inte lyckats med att stänga en ny finansieringsrunda", säger en uppgiftslämnare till Breakit.

När Breakit får tag Universal Avenues vd och medgrundare Johan Lilja dementerar han att det är finansiella problem som ligger bakom förändringarna.

”Nej, det här är inte kopplat till finansieringen. Vi för olika diskussioner med investerare och kommer inte göra någon större runda förrän i slutet av året. Men vi kanske tar in lite mer pengar innan dess”, säger han.

Enligt ett pressmeddelande från Universal Avenue så görs nu omfattande organisationsförändringar på bolaget och 11 positioner riskerar att försvinna. Hur många som kommer tvingas lämna företaget kan Johan Lilja inte uppge i dagsläget.

”Vi för fortfarande en dialog med några stycken. Det blir en kombination där några flyttas till nya roller”, säger han.

Enligt bolagets egen hemsida jobbar 39 personer på Stockholmskontoret.

“Vi arbetar nu för att försäkra oss om att den personal som påverkas tas omhand på bästa möjliga vis, oavsett som de förflyttas till andra positioner eller kommer att lämna oss”, säger Johan Lilja pressmeddelandet och tillägger:

“Det är så klart tråkigt att några kolleger måste lämna företaget, men samtidigt tror vi att det är ett nödvändiga steg vi tar för att utveckla vår affärsmodell och stärka vår position”.

Universal Avenues affärsidé är att vara en förmedlingstjänst mellan frilansande säljare och företag med säljbehov, men som inte vill anställa egna säljare eller stora säljbolag.

Enligt bolaget har man arbetat med ett nytt pilotprojekt där man testat nya digitala lösningar samt en ny säljprocess som bland annat berör den svenska marknaden.

Som ett resultat av den nya strategin kommer vissa positioner i företaget att bli överflödiga, uppger bolaget.

Läs mer