Sök

H&M överraskar positivt – e-handeln växer så det knakar

H&M
Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Halvårsrapporten bättre än marknaden väntat.

Klädjätten H&M redovisar ökad omsättning under andra kvartalet 2016/2017 jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar högre rörelseresultat.

Börsen reagerade positivt på torsdagsmorgonens rapport och aktien gick upp över 5 procent i den inledande handeln. 

Omsättningen uppgick till 51 383 miljoner kronor (46 874), att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 51 636. Rörelseresultatet blev 7 650 miljoner kronor (6 952), med en rörelsemarginal på 15 procent.

Resultatet före skatt var 7 708 miljoner kronor (7 002), analytikerkonsensus 7 330. Resultatet efter skatt blev 5 897 miljoner kronor (5 357), analytikerkonsensus 5 567.

Bruttomarginalen var 57,1 procent (57,6). Väntat var 57,09 procent.

"Försäljningen var bra i Storbritannien, Skandinavien och Östeuropa samt på flera av våra tillväxtmarknader. Däremot var det mer utmanande på stora marknader såsom USA, Kina, Nederländerna och Schweiz", skriver vd Karl-Johan Persson i rapporten.
"H&M:s onlineförsäljning utvecklades mycket väl och fortsatte att öka som en andel av den totala försäljningen. Utvecklingen för COS, & Other Stories, Monki, Weekday och H&M Home fortsatte att vara mycket stark både i butik och online", fortsätter han.

När det gäller näthandeln ser H&M-chefen positivt på utvecklingen och räknar med att lönsamheten blir densamma som för butikerna.

"H&M-gruppens onlineförsäljning utvecklas mycket väl och står redan för 25 till 30 procent av den totala försäljningen på vissa etablerade marknader. Vi ser en årlig tillväxttakt för H&M-gruppens onlineförsäljning om minst 25 procent framöver med en lönsamhet på samma nivå som de fysiska butikerna", skriver han.

Varulagret uppgick till 32 148 miljoner kronor (25 339), en ökning med 27 procent i kronor jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Valutajusterat var ökningen 22 procent.

"Varulagerökningen förklaras av fortsatt expansion och ett för högt ingående varulager men också av att försäljningsökningen under kvartalet var lägre än planerat. Även om nivån på det utgående varulagret fortfarande är högre än planerat, har ökningstakten på lagret minskat under andra kvartalet. Dock kommer det högre utgående lagret med stor sannolikhet att innebära högre prisnedsättningsnivåer i tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år – detta för att ge höstsäsongen bästa möjliga start", skriver H&M i rapporten. Lagret utgjorde 16,1 procent av (13,7) av omsättningen exklusive moms på rullande tolv månader.

Läs mer