Sök

Annonssamarbete med SEB

Tre faktorer som hindrar er från att växa

Mahesh Kumar, vd på tillväxtacceleratorn Result.

Camilla Bergman

Camilla Bergman

Du vet vad som borde göras – ändå är det lätt att gå i en av tre tillväxtfällor. Mahesh Kumar, vd på företaget Result som hjälper företag att växa, visar hur en "growth-o-meter" kan hjälpa er.

Result, grundat av Ola Ahlvarsson, har hjälpt till i över 300 internationaliseringsprojekt sedan starten 1999, inklusive Blockets och Googles. Det är också företaget bakom entreprenörshuset Epicenter i Stockholm, som fokuserar på snabbväxande så kallade scaleups och som bland annat SEB stöttar.

"Det är en bråkdel av startups som i slutändan skapar sysselsättning och skattekronor. Bara 4 procent av de företag som startas i Sverige omsätter fem miljoner kronor tre år efter sin start. Ännu färre, 0,4 procent av företagen, omsätter 100 miljoner kronor efter fem år", säger vd:n Mahesh Kumar.

Enligt honom beror det på flera faktorer:

  • En hel del företag saknar rätt verktyg för att växa.
  • Andra har i tillväxt i tankarna men saknar ett kontinuerligt "mindset" att experimentera och prova nya vägar framåt.
  • Många saknar en strategi och går istället på ren vilja och beslutsamhet hos entreprenören själv, eller teamet, för att gå från intäkter på noll kronor till 40-60 miljoner kronor.
     

Addera en strategi

"Det blir otroligt mycket lättare att driva tillväxt när du adderar en stark tillväxtstrategi för ett företag som redan har en produkt som marknaden vill ha", säger Mahesh Kumar.

All ackumulerad kunskap hos Result har därför resulterat i den så kallade growth-o-meter-metodiken. Under ett tillväxtprogram som leds av experter kan du delta på growth event och growth labs en förmiddag varje vecka.

"Vi utgår ifrån konkreta behov. Är det onlinemarknadsföring som är viktigast nu? Internationaliseringen? Eller självledarskap – hur du ska klara pressen och stressen? En rad experter inom olika områden backar upp deltagarna. Men det är upp till dig om du lyckas. Den som söker måste vara dedikerad och beredd på hårt jobb", säger Mahesh Kumar.

I starten av ett Growth lab skattar varje entreprenör sig själv: hur bra är jag inom olika områden plus hur viktiga är olika områden för mig, för att växa? Varje vecka presenterar deltagarna sina framsteg för kollegorna och får feedback. I slutet skattar varje person hur mycket bättre de blivit.

"När folk fattar att de i grund och botten blockat tid för att göra det som de vet att de borde, för att öka tillväxten, ja då brukar folk bli euforiska."

Hitta mer info om tillväxtprogrammet på SEBs nyhetssajt Make it. Där kan du också läsa artiklar som:


Det här är ett sponsrat inlägg som är en del av Breakits annonserbjudande. Inlägget kommer från SEB/Make it. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer