Sök

Facebook utökar sportsatsningen – börjar visa Champions League

FoxMetaStreaming

Fox ska sända matcher genom Facebook. AP Photo/Daniel Tejedor.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

I höst börjar Facebook att visa fotbollsmatcher live i USA, närmare bestämt Champions League. Det rapporterar Bloomberg Technology.

Sociala mediejätten har ingått ett samarbete med den amerikanska tv-kanalen Fox Sport som nu ska visa över ett dussin matcher på Facebook. 

Enligt Bloomberg har ingen av parterna velat avslöja de ekonomiska detaljerna i kontraktet, men draget är en del av Facebooks strategi för att uppmuntra annonsörerna att pumpa in mer pengar i plattformen. 

Just sport är extra lockande för Facebook eftersom live-sändningarna får tittarna att diskutera matcherna i sociala medier. 

När Real Madrid mötte Juventus i Champions Leauge i år skedde närmare 100 miljoner interaktioner på Facebook kopplade till finalen. 

Facebook har tidigare gjort affärer med Major League Baseball, USA:s Major League Soccer och Univision för Liga MX-matcher.

Facebook och Fox samarbetar sedan tidigare, bland annat genom en veckovis fotbollsshow. 

Matcherna kommer att streamas på Fox Sports Facebook-sida samt på spanska genom Fox Deportes Facebook-sida med start i september. Vissa matcher kommer att vara exklusiva för Facebook och Fox Sport Go.

"Facebook har en av mest sociala fotbollspubliker på nätet och det här kommer att exponera Champions League mot fans som inte tittar på matcherna på tv", säger David Nathanson som ansvarar för Foxs affärer, enligt Bloomberg. 

Läs mer