Sök

Annonssamarbete med SEB

Köpte domän för 7.000 – nu passerar hon 1 miljard i omsättning

Linn Tagesson, grundare av Babyshop tillsammans med Marcus Tagesson.

Camilla Bergman

Camilla Bergman

När då 24-åriga Linn Tagesson startade Babyshop 2006 tillsammans med Marcus Tagesson var e-handel ingen självklarhet. Nu passerar de miljarden – och Linn Tagesson ger här fem smarta råd till den som vill dra igång en egen e-handel.

Under en kväll med temat Mot alla odds samlades i juni 80 entreprenörer från hela landet på en kväll anordnad av SEB på Tändstickspalatset i Stockholm.

En av kvällens föreläsare och inspiratörer var Linn Tagesson, grundare av e-handeln Babyshop.

"Vi är duktiga på e-handel i Sverige. Det har gått från att vara en förhoppningsbransch när jag började, till att vara en självklarhet. Branschen beräknas dessutom växa med 14 procent i år", säger hon.

I dag ingår Babyshop, som Linn startade tillsammans med sin partner Marcus Tagesson, i The Luxury Kids Group – en global online-återförsäljare av barnprodukter. Företaget har runt 230 anställda och enligt Linn Tagesson passerar de en miljard kronor i omsättning i juni.

Produkterna säljs till kunder i hela världen, från Sverige till Japan, Ryssland, Kina, Sydkorea, Kazakstan, Franska Guyana och Vanatu.

"Det är inte svårt att lägga till ett land när du har logistiken på plats för din e-handel", säger Linn Tagesson.

Namnet fröet till affärsidé

Utan någon egentlig erfarenhet av vare sig barn eller barnkläder såg grundarna en möjlighet. Namnet Babyshop var både enkelt och internationellt gångbart. 

Efter att ha köpt loss det svenska domännamnet för 7.000 kronor bestämde de sig för att förhandla ner priset på domännamnet Babyshop.com från 3,5 miljoner kronor till 800.000 kronor.

"Det blev vår första notis i New York Times, när vi köpte domännamnet för en miljon kronor. Jag tror inte att de tyckte att vi gjorde ett bra drag", säger Linn Tagesson.

Att belåna sin lägenhet för att satsa på sin idé var trots allt ett smart steg. Numera paketeras och skickas beställningar via företagets robotiserade lager i Jönköping.

"Våra medarbetare gick 1,5 mil om dagen på lagret förut. Nu har vi en helt annan kapacitet att klara av beställningar. Så fort Posten börjar hämta på kvällar och helger kommer vi att hålla igång dygnet runt."

Linn Tagessons fem tips för att lyckas med e-handel
 

  • Välj rätt bransch. ”Går det du vill sälja att packa och posta på ett smidigt sätt? Möbler eller till exempel bilbarnstolar är inte optimalt just för e-handel.”
  • Bygg företagskultur. ”Se till att alla syns och får visa vad de går för. Jag kan fortfarande hoppa in och jobba på alla positioner i företaget. Det gör att jag förstår deras roller och utmaningar.”
  • Prata ner tjänsten. ”På anställningsintervjuer pratar jag alltid ner tjänsten så mycket jag kan. Den som fortfarande känner sig manad och intresserad efter det är en bra kandidat. Jag betonar hur mycket personer kan och ska påverka sin roll. ‘Vad driver dig?’ är en bra fråga, som visar vilket krut de har.”
  • Håll i aktierna. ”När vi tog in externt kapital i vår första runda ville investerarna ha betydligt mycket mer än vad de fick. Vi förhandlade stenhårt om varje aktie.”
  • Få in nytt blod. ”Snurra runt styrelseplatserna. Det blir roligare för alla. Och bättre för företaget.”
     

Vill du läsa mer? På SEBs nyhetssajt Make it hittar du massor av inspiration, tips och råd, till exempel:


Det här är ett sponsrat inlägg som är en del av Breakits annonserbjudande. Inlägget kommer från SEB/Make it. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer