Efter fyra års slit tvingades vi börja om – så överlevde vi

Breakit - Efter fyra års slit tvingades vi börja om – så överlevde vi
Anna Omstedt och Anna Norin, grundare av Meduniverse.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Vårt bolag blödde pengar och vi insåg att idén aldrig skulle flyga. Efter fyra år bestämde vi oss för att tänka om och helt ändra affärsmodell. Så här gick det till.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Berättat av Anna Omstedt och Anna Norin, grundare av den svenska healthtechsajten Meduniverse, för Breakits Sara Lindmark.

***

Kring millennieskiftet ploppade internetsajterna upp som svampar ur jorden. En av dem var receptsajten Tasteline, som en av oss, Anna Omstedt, var med och grundade. Vi träffade varandra när vi pluggade på Handels och arbetade tillsammans på Tasteline ända till 2009.

På Tasteline såg vi ett tydligt delningsbeteende och började fundera på om det skulle kunna appliceras på annat än kladdkakor. Det var så idén till Meduniverse föddes: Ett digitalt community, ett Facebook för läkare.

Vår vision var att en läkare i Japan skulle kunna hitta och kontakta en läkare i Sverige och dela kunskap och erfarenheter, exempelvis patientfall med denne. Det visade sig vara svårt. Läkare är en hierarkiskt styrd målgrupp, det finns alltid någon som är äldre och visare. De har också en ständig tidspress plus att det var jättestora skillnader bara mellan de nordiska länderna gällande utbildning, språk och synsätt.

Vi hade svårt att få upp tillräckligt med sidvisningar för att sälja annonser.

Efter fyra år insåg vi att affären aldrig skulle flyga.

Och här tror jag att vi båda måste ta ett djupt andetag för det var en total utmattning. Man är så trött efter att ha kämpat med något som man trott väldigt mycket på, varje dag, under lång tid.

1. Våga testa nya sidospår

Vår styrka låg i att hela tiden vara spänstiga och idérika. När vi såg att idén om en social plattform inte fungerade så lanserade vi en ledarskapsutmärkelse och after works för läkarkåren som blev jätteuppskattade. Vi är inga miljardärer och bolaget blödde så den sidoverksamheten räddade oss verkligen. Plötsligt drev vi ett nätverk offline istället för online som vi tjänade hyfsade pengar på, men vi var inte nöjda. Vi ville inte bara vara en eventverksamhet för läkare i Sverige.

2.  Involvera nya kundgrupper

Vi hade försökt allt och var tvungna att inse att det inte går att tvinga på folk något som de inte vill ha. Tillsammans med vår medarbetare Stina, som också varit med från start, satte vi oss ned, tog tjuren vid hornen och lade upp en plan för hur vi skulle gå vidare. Vi insåg att läkemedelsindustrin var en potentiell kund eftersom den vill nå samma svårengagerade målgrupp som oss.

Nyckeln till framgång var att bjuda in både läkare och läkemedelsföretag och låta dem vara med och påverka produktens funktion och utseende. Från att läkare undrat “vem har lurat i er att vi behöver det här?” satt de engagerat ned och lyssnade. Det visade sig att de gärna tog del av patientfall, det var själva online-nätverkandet de var ointresserade av.

Undersök alltså vad kunden vill ha, inte vad hen borde vilja ha. I vårt fall gick vi från att vara en annonsfinansierad plattform för läkare till en molntjänst som riktar sig till kunder inom läkemedelsindustrin som i sin tur använder vår tjänst för att engagera sina kunder, framförallt läkare.

3. Utveckla stegvis

Bygg prototyper och gör små releaser för att få med kunderna på tåget. Då kan du utvärdera och testa olika lösningar innan den stora lanseringen. Det tog oss 1,5-2 år att bygga ett ‘proof of concept’ där vi kontinuerligt förbättrade produkten med små ändringar och tweekningar.

4. Var ärliga med förutsättningarna

Entreprenörsromantiken som målas upp i media är en sak och verkligheten en annan. Inventera vad som krävs för att att ni ska gå runt privat och var beredda på att en ‘pivot’ kräver lika många års arbete som ni redan lagt ned. Det tog fyra år innan vi gjorde om affärsmodellen och vi visste att det skulle krävas minst lika lång tid för att få den nya idén att flyga.

5. Dra lärdom av gamla erfarenheter

Bara för att man gör en pivot behöver man inte slopa allt man gjort. Behåll det som fungerat från den ursprungliga idén. I vårt fall tog vi med oss befintliga kundkontakter och lärdomen om vad läkarna gillade.

Alternativet för oss hade varit att lägga ned, men vi trodde verkligen att vi var något på spåren.

6. Sök pengar från olika håll

I samband med pivoteringen sökte vi en hel del mjuka pengar från Vinnova och Tillväxtverket som vi  använde för att göra prototyper. Det var en tidskrävande process, konkurrensen är stenhård och det är rigorösa mallar som man måste passa in i.

Vi fick också såddpengar av Almi Invest vilket gav ny energi och gjorde att vi kunde satsa ytterligare. Men att söka nytt kapital är tufft och tar tid, i vårt fall tog det mellan 6 månader och ett år.

Våra tidiga investerare har varit villiga att följa med på resan och trott på oss och de idéer vi har kommit med, men alternativet hade ju å andra sidan varit noll kronor i vinst för dem.

7. Ta in ny kompetens

När man gör en pivotering kan det behövas ny kompetens i bolaget. I januari 2016 tog vi in kapital från 20 North Street som har life science som kompetens i sina led, vilket verkligen har gynnat oss. Att bygga upp ett stort internt nätverk och lära känna aktörer i hela ekosystemet har varit a och o för oss.

*****

Hur har det gått?

Vi finns på 25 marknader och har gått från 4 anställda i augusti förra året till 12. Innan årets slut ska vi vara 15. Trots att vi har funnits i åtta år så känner vi oss fortfarande som en startup.

Omsättningen kommer att öka med minst 100 procent jämfört med 2016, det vill säga att vi landar på en omsättning om minst 7 miljoner kronor för 2017".

Meduniverse

Är en sajt som ska hjälpa läkemedelsföretag att engagera och förstå hur läkare tänker när de väljer behandlingsmetod och vilka produkter de ska använda. Läkemedelsföretagen kan lägga in påhittade patientfall kring sina produkter, informera hur man använder dem samt vilka nya behandlingsriktlinjer och läkemedel som finns. Patientfallen tas fram av medicinskt ansvariga på läkemedelsbolagen och kan därefter utnyttjas i bolagens befintliga marknadskanaler.

 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel