Sök

Annonssamarbete med Unionen

Nu boomar plattformsekonomin – 5 trender från Tyskland och USA

Camilla Bergman

Camilla Bergman

Arbetsmarknaden ritas om och allt fler lägger ut uppdrag på plattformsföretag. Men vad kommer att hända i framtiden? En spaning från Tyskland och USA kan ge en ledtråd om det.

Utvecklingen av startups inom plattformsekonomi – eller delningsekonomi som det också kallas – är på uppgång Sverige. I år köper 4 procent tjänster via plattformsföretagen. Om fem år tror 26 procent av företagen att de kommer att göra det, visar en undersökning från Unionen.

I länder som Tyskland och USA har man redan kommit desto längre. Här är fem internationella trender som är på väg till Sverige.

1. Typen av uppdrag breddas

Från att ha omfattat enkla och raka uppdrag som transporter, ”mystery shopping”, marknadsundersökningar och produkttester, blir plattformsekonomin mer komplex. I USA blir det till exempel allt vanligare att crowdsourca programmeringstjänster, designuppdrag och journalistik. Det ställer högre krav på marknadsenliga avtal och ett tydligare arbetsgivaransvar.

2. Branschen börjar organiseras

Mot den bakgrunden är det naturligt att plattformsarbetarna nu börjar organisera sig. Det tyska fackförbundet IG Metall har till exempel lanserat sajten faircrowd.work som Unionen kommer att lansera en svensk version av. Där kan uppdragstagare betygsätta sina uppdragsgivare och lämna omdömen om bolagens arbetsförhållanden.

3. Transparens ger bättre villkor

Eftersom medarbetare för plattformsföretag inte träffas som vanliga kolleger är det svårt att prata med andra om saker som villkor och betalning. Det skapar osäkra arbetsvillkor hos arbetarna, vilket kan ge plattformsföretagen dåligt rykte.

Men i och med att frågan diskuteras ökar transparensen – vilket är efterlängtat. Hos Unionen ser man positivt på möjligheten att öppet diskutera den digitaliserade arbetsmarknadens spelregler. På så sätt kan man skapa gemensamma riktlinjer för schyssta villkor.

4. Rykte och omdömen allt viktigare

En viktig del av sajten faircrowd.work är möjligheten att betygsätta sina uppdragsgivare, som tidigare i regel varit ganska ljusskygga. När antalet omdömen stiger skapas också en självreglerande effekt när plattformsbolagen börjar anpassa sig för att behålla sina kunder och utförare.

5. Ny ”code of conduct”

IG Metall har tillsammans med åtta plattformsbolag utvecklat en gemensam uppförandekod på initiativ från branschen, som förespråkar transparens och rimliga lönenivåer. IG Metall ska även upprätta ett ombudsmannakontor dit uppdragstagare kan vända sig ifall plattformsföretagen missköter sig och bryter mot uppförandekoden. Tanken är att marknaden ska kunna växa och utvecklas utan alltför många regleringar. Som Six Silberman på IG Metall uttrycker det: ”Vi kan inte stoppa framtiden, men vi kan forma den”.

Det här är en sponsrad artikel från Unionen som från och med nu guidar Breakits läsare i vad som gäller kring allt från semester- till lönefrågor. Unionen är det största tjänstemannafacket i Sverige och i världen med över 640 000 medlemmar. Unionen finns i både industri- och tjänstesektor i de flesta branscher i det privata näringslivet. Läs mer här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer