Sök

Tiptapp får in 20 miljoner för att du aldrig ska behöva åka till tippen

TiptappDelningsekonomi

Gänget bakom Tiptapp: Tim Bjelkstam, Anders Lövbrand, Fredric Rylander och David Höök. Foto: Pressbild Tiptapp.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Värderingen fyrfaldigas när återvinnings-appen Tiptapp fyller på kassan. Nu väntar internationell expansion – och en breddning till helt nya områden.
”Feedbacken från användarna har varit enorm”, säger medgrundaren Tim Bjelkstam.

Tillhör du dem som älskar att åka till återvinningscentralen? Kanske är det till och med ditt lördagsnöje? 

Då kommer du nog inte att förstå varför startupen Tiptapp lockar till sig kapital.  

Bolaget, grundat av den tidigare Hemnet-toppen Tim Bjelkstam, Anders Lövbrand, Fredric Rylander och David Höök, vill hjälpa folk att bli av med grovsopor eller stora svårsålda prylar utan att de själva ska behöva lyfta mer än än sitt scrollfinger i mobiltelefonen.  

Nu öser investerare in 20 färska miljoner i Tiptapp, kan Breakit berätta. Enligt medgrundaren Tim Bjelkstam är det bara början. 

”Vi kommer att göra en mer rejäl a-runda längre fram, men i det här läget valde våra befintliga investerare att matcha den värdering som vi fick när vi träffade externa investerare”, säger han. 

Vilka som står för pengarna framgår inte av de handlingar som bolaget har lämnat till Bolagsverket. Klart är att det handlar om en så kallad företrädesemission, vilket ger befintliga ägare första tjing på att teckna nya aktier.

I höstas gick investerare som Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, den tidigare Blocket vd:n Pierre Siri samt tech-investeraren Per Brillioth in med 10 miljoner kronor i Tiptapp

Enligt dokument som Breakit har tagit del av landade värderingen då på 20 miljoner kronor (pre money). Motsvarande siffra i den nya kapitalrundan är 80 miljoner kronor.

Värdet på bolaget har därmed fyrfaldigats på mindre än ett år. 

Tim Bjelkstam berättar att det är samma gäng som står bakom investeringen på 20 miljoner kronor. 

”Vi kommer att behöva bygga upp en stor volymaffär för att Tiptapp ska bli ett lönsamt bolag. Just nu följer vi en plan som innebär att vi ska ta detta utanför Sverige”, säger han. 

Det är en sliten liknelse, men Tiptapp kan enklast liknas vid ett "Uber för sopor". Den som vill bli av med bråte lägger upp en annons där det framgår hur mycket hen vill betala för att bli av med det.

Tiptapps ”hämtare”, privatpersoner som anmält sig via appen, kan sedan välja vilka uppdrag de vill ta. Betalningen sker automatiskt via Tiptapps app när uppdraget är slutfört. 

Hämtaren får behålla 90 procent av beloppet, resten går till Tiptapp. 

Bolaget har hittills fokuserat på Stockholmsområdet, där man enligt egen uppgift har ”ett hundratal” hämtare.  Dock är appen öppen att använda i hela Sverige, vilket gjort att hämtare har anmält sig i städer som Göteborg och Malmö. 

Plattformen har också använts för helt andra saker än att hämta uttjänta ting. Användarna har låtit Tiptapps hämtare agera bud för exempelvis tunga möbler som de har svårt att få hem från butiken på ett snabbt och enkelt sätt. I det beteendet ser Tiptapp nu stora affärsmöjligheter. 

”Våra användare har fått igång den utvecklingen. Vi har haft planer på att bredda vår verksamhet till andra områden inom logistik, men det kan bli så att vi tidigarelägger det”, säger Tim Bjelkstam.

Sedan starten 2015 har Tiptapps plattform genererat ”ett par tusen” hämtningar. Omsättningen stannade på blygsamma 32.000 kronor under bolagets första räkenskapsår (2015.09.18 - 2016.12.31) och förlusten skrevs till 4,1 miljoner kronor. 

”Feedbacken från användarna, både hämtarna och de som vill bli av med sitt skräp, har varit enorm. Vi har en väldigt lovande utveckling, även om det ännu handlar om låga nivåer”, säger Tim Bjelkstam.  

Läs mer